Biura podróży mają obowiązek zabezpieczenia swoich klientów na wypadek niewypłacalności. Mogą to zrobić, wykupując gwarancję bankową albo gwarancję ubezpieczeniową. Wystawiając gwarancję, zakład ubezpieczeń zobowiązuje się ?do zapłacenia uprawnionemu podmiotowi określonej kwoty, jeżeli biuro podróży, które wykupiło gwarancję, nie wywiąże się ?z umowy.
Minimalna wysokość sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej dla touroperatorów rozpoczynających działalność to:
Zakłady ubezpieczeń wyłączają swoją odpowiedzialność w przypadku działań umyślnych czy rażącego niedbalstwa przy zaniedbywaniu obowiązków
W przypadku czytelnika kluczowe znaczenie ma to, czy będzie on organizował wyjazdy z wykorzystaniem transportu lotniczego w ramach przewozu czarterowego czy też nie. Zgodnie z art. 2 ?pkt 15 ustawy z 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (DzU nr 130, ?poz. 1112 ze zm.) przewozem czarterowym jest przewóz ?lotniczy dokonywany na podstawie umowy czarteru lotniczego, ?w której przewoźnik lotniczy oddaje do dyspozycji ?czarterującego określoną liczbę miejsc lub pojemność statku powietrznego w celu wykonania określonego przewozu pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, wskazanych przez czarterującego. Jeżeli będzie czytelnik korzystał z przelotów czarterowych, wówczas niezbędna będzie gwarancja na kwotę ?o równowartości 250 tys. euro. Jeżeli natomiast będzie wykorzystywał transport lotniczy inny niż przewóz czarterowy, wówczas wystarczy wykupienie gwarancji o równowartości ?90 tys. euro.