Autostrada A1 na odcinku od węzła Kowal do węzła Kutno Wschód, droga ekspresowa S5 z Gniezna do Poznania czy południowa obwodnica Gdańska – to niektóre odcinki, gdzie kierowcy ciężarówek czy autobusów zapłacą wkrótce za przejazd. Drogi te 31 października 2013 r. zostaną objęte systemem opłat elektronicznych.

Rozszerzenie e-myta na kolejne trasy przewiduje projekt nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Zgodnie z projektem z końcem października system opłat obejmie 11 nowych odcinków dróg, których łączna długość wyniesie około 379 km. Jednak to pierwszy etap planowanego poszerzenia e-myta.

Nowelizacja rozporządzenia zakłada ponadto, że 1 grudnia 2013 r. na kolejnych trasach będzie trzeba włączyć specjalne urządzenie viaBOX, które nalicza należność za każdy przejechany kilometr.

Tak będzie m.in. na drodze ekspresowej S2 na odcinku od Konotopy do ul. Puławskiej w Warszawie, na ekspresówce S3 na odcinku między węzłem Międzyrzec Południe a węzłem Sulechów, na S17 między Kurowem a Jastkowem oraz Lublinem a Piaskami oraz w Warszawie na S79 między Okęciem a ul. Marynarską. Tam też większe pojazdy zapłacą za przejazd. W drugiej transzy przybędzie w sumie 121 km płatnych tras.

Po zmianach łączna długość dróg objętych system opłat elektronicznych wyniesie 2690 km.

Na takich drogach należności za przejazd są ściągane nie tylko od pojazdów ciężarowych i autobusów, ale także od niektórych samochodów osobowych z przyczepą. Tak jest jeżeli dopuszczalna masa całkowita zestawu (auto plus przyczepa) wynosi ponad 3,5 t. Dlatego wybierając się w podróż samochodem typu SUV bądź terenowym z przyczepą, warto sprawdzić, czy nie podlega się obowiązkowi płacenia za przejazd.

Brak opłaty wiąże się z karą wynoszącą 3 tys. zł. Z tym że Inspekcja Transportu Drogowego nakłada taką karę na każdej bramownicy kontrolnej po trasie. W konsekwencji kierowca może zapłacić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych za jazdę jedną drogą bez dokonania opłat.

System viaTOLL na polskich drogach działa od lipca 2011 r. Pozwala on elektronicznie płacić za przejazd wybranymi odcinkami dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, którymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe