Gospodarowanie miejskimi lokalami użytkowymi w Warszawie zostało powierzone zarządom dzielnic. Aby stać się najemcą takiego lokalu, należy wziąć udział w przetargu lub konkursie ofert organizowanym przez dzielnicę, na terenie której znajduje się dany obiekt. Informacji o konkursach należy szukać w codziennej prasie oraz na stronach internetowych dzielnicowych zakładów gospodarowania nieruchomościami.

Okres wynajmu lokali oferowanych w ramach konkursu został przewidziany na 3 lata, z możliwością przedłużenia. Zainteresowani najmem lokalu do lat 10 i dłużej muszą startować w przetargach. Jedynym kryterium oceny ofert jest wysokość stawki czynszu. Jeśli z powodu braku ofert w dwóch kolejnych konkursach lokal nie znajdzie najemcy, będzie mógł być wynajęty poza konkursem, w drodze indywidualnych negocjacji.

Wystawiane do najmu lokale użytkowe reprezentują różny stan techniczny. Remont obiektu leży w gestii przyszłego najemcy, jednak rozliczenie kosztów remontu odbywa się na podstawie zawartego z wynajmującym porozumienia remontowego. Rozliczenie udokumentowanych nakładów podwyższających trwale wartość lokalu następuje w systemie miesięcznym, z zastrzeżeniem, że łączna ich wartość nie może przekroczyć sześciomiesięcznych opłat czynszowych w okresie 5 lat.

Mając na uwadze wsparcie dla małych i mikroprzedsiębiorców, stolica stara się tworzyć dla przyjazne warunki funkcjonowania dla tych grup. Zarządzenie prezydent m.st. Warszawy z 2009 r. pozwala zarządom dzielnic tworzyć wykaz unikatowych usług rzemieślniczych, których działalność na terenie dzielnicy jest pożądana oraz ustalić na rzecz tych podmiotów minimalne stawki czynszu z tytułu najmu lokalu. Z takich rozwiązań korzysta m.in. Śródmieście czy Mokotów.

W tej ostatniej dzielnicy o preferencyjną stawkę czynszu mogą się ubiegać rzemieślnicy wykonujący m.in. usługi: bieliźniarstwo/gorseciarstwo, farbowanie odzieży, introligatorstwo, kaletnictwo, krawiectwo, kuśnierstwo, maglowanie, modniarstwo, naprawy sprzętu domowego, RTV oraz narzędzi (z wyłączeniem salonów serwisowych), pracownie grawerskie, wybijanie medali, pieczęci, usługi złotnicze (z wyłączeniem salonów jubilerskich), repasacja, cerowanie artystyczne, rymarstwo, stolarstwo, szewstwo, szklarstwo, tapicerstwo.

Organizacje non profit także mogą skorzystać z preferencyjnych warunków najmu miejskich lokali użytkowych. W przypadku prowadzenia działalności charytatywnej, kulturalnej, naukowej, opiekuńczej, leczniczej, oświatowej, badawczo-rozwojowej, wychowawczej, sportowej lub turystycznej nabycie lokalu odbywa się z pominięciem procedury konkursowej lub przetargowej.

Co jednak ważne, realizowane zadania muszą wpisywać się w cele statutowe tych organizacji, a dochody w całości być przeznaczane na działalność statutową. Lokale wynajmowane w tym trybie nie mogą być usytuowane na parterach ciągów handlowo-usługowych. Lokale wynajmowane są na czas określony - do 3 lub do 10 lat. Rozpatrzenie wniosku o przyznanie lokalu leży w kompetencjach zarządu dzielnicy.

Lokale użytkowe mogą być też sprzedawane w trybie bezprzetargowym na rzecz najemcy oraz w trybie przetargu. Przetargi na zbywanie lokali użytkowych przeprowadzają zarządy poszczególnych dzielnic. Ogłoszenia o przetargach podawane są na stronach internetowych dzielnic oraz w lokalnej prasie.

Do sprzedaży są przeznaczane lokale użytkowe w nieruchomościach, w których miejskie udziały są mniejsze niż 80 proc. Aby lokal mógł zostać przeznaczony do sprzedaży musi spełnić kryterium 3-letniego okresu „stażu" najmu. Cena sprzedawanego lokalu nie może być niższa niż określona przez rzeczoznawcę majątkowego w operacie szacunkowym – koszt takiej wyceny pokrywa osoba zainteresowana zakupem lokalu. Kupujący może rozłożyć spłatę na roczne raty do 10 lat. W przypadku poniesienia przez najemcę nakładów na remont lokalu, ich wartość podlega odliczeniu od ceny nieruchomości.

—Bartosz Milczarczyk rzecznik prasowy Urzędu m.st. Warszawy