Choć w mediach głośno jest głównie o tym, że ceny energii elektrycznej dla gospodarstw domowych w drugiej połowie tego roku spadną średnio o 4,25 proc., to wśród klientów biznesowych przestrzeń do obniżek jest jeszcze większa. W segmencie małych i średnich przedsiębiorstw walka na oferty dopiero będzie się rozkręcać. Warto na tym skorzystać i obniżyć wydatki firmy na  zakup energii. Warto pamiętać, że można zmienić sprzedawcę. Jak pokazują badania, duża część przedsiębiorców nie wie, od kogo obecnie kupuje prąd i że można przejść do nowego sprzedawcy.

Warto porównać oferty

Sprzedawcy energii swoje oferty zamieszczają na stronach internetowych. Świadomość wśród odbiorców stara się również szerzyć Urząd Regulacji Energetyki. Efekty zaczynają być coraz bardziej widoczne – w 2012 r. sprzedawcę energii zmieniło ponad 40 tys. firm, a w tym może ich być jeszcze więcej.

Pierwszym krokiem do tego, by płacić mniej za prąd, jest analiza ilości zużywanej energii. Może da się jej kupować mniej? Drugi krok to przyjrzenie się strukturze samego rachunku. – W przypadku sposobów obniżania kosztów użytkowania energii elektrycznej możemy mówić o dwóch aspektach: technicznym i cenowym. Techniczny to nic innego jak właściwy dobór urządzeń i rozwiązań technicznych do specyfiki i profilu działalności firmy, który ma bezpośredni wpływ na wysokość opłat związanych z zakupem i dostarczaniem energii – wyjaśnia Piotr Kłoda, kierownik biura produktów w poznańskiej Enei. – Z kolei aspekt cenowy wiąże się z wyborem produktów, które z jednej strony oferują konkurencyjne ceny, a z drugiej mogą zapewnić poczucie stabilności i przewidywalności wysokości opłat. Przykładem są produkty typu Oferta Stała Cena, który dla klientów biznesowych przygotowała m.in. Enea. Optymalnym rozwiązaniem jest połączenie obu sposobów oszczędzania w jedno kompleksowe rozwiązanie – dodaje Kłoda.

Zdaniem ekspertów przy wyborze nowego sprzedawcy należy zwracać przede wszystkim uwagę na cenę za megawatogodzinę energii czynnej oraz czy występuje jednostkowa opłata handlowa doliczana do każdej faktury, ponieważ z kilku wyszczególnionych na rachunku za energię elektryczną opłat tylko wysokość tych dwóch pozycji możemy negocjować ze sprzedawcą. Reszta opłat jest naliczana przez operatora za przesył prądu i uzależniona jest od deklarowanej mocy umownej.

Łukasz Czekała z Optimal  Energy zwraca uwagę, że w przypadku większych firm rozliczających się przede wszystkim w taryfie B (średnie napięcie) warto zastanowić się nad ofertami firm, które poza sprzedażą energii elektrycznej często w „pakiecie" przeprowadzają podstawowy audyt elektryczny na podstawie historycznych (rocznych faktur) mający na celu pomoc w określaniu odpowiedniej mocy umownej czy likwidacji zbyt dużej ilości pobranej mocy biernej. Odpowiednia optymalizacja tych dwóch parametrów może dać oszczędności nie mniejsze niż sama negocjacja niższych cen z nowym sprzedawcą.

Ważne sprawy techniczne

– Warto przeanalizować, w jaki sposób firma ogrzewa swoje lokale i budynki, w jaki sposób korzysta z oświetlenia, czy zużywa energię w sposób efektywny. Istotne jest odpowiednie umieszczenie klimatyzatorów i to, czy budynki są odpowiednio ocieplone, by minimalizować straty. Trzeba też zwrócić  uwagę na sprawy typowo techniczne zapisane w umowie, na przykład na przewidzianą w niej moc czy dobór taryfy – wyjaśnia Paweł Owczarski, dyrektor zarządzający w firmie Polski Prąd.

Wyjaśnia, że jeśli w przypadku średniej wielkości przedsiębiorstwa przeprowadzi się przegląd i odpowiednie inwestycje ograniczające zużycie energii, to wydatki mogą zwrócić się już po pół roku.

Dla większych odbiorców korzystne może być też na przykład dołączenie do tak zwanej grupy zakupowej. Zrzeszają one zarówno firmy przemysłowe, jak i lokalne samorządy. Dzięki wspólnym zakupom realne jest obniżenie rachunków nawet o kilkanaście procent rocznie.

Dotychczas to małe punkty usługowe płaciły za energię najdrożej. Jednak spadek cen w hurcie i wejście na rynek dostawców alternatywnych przynoszą efekty. Grupy energetyczne aktywizują sprzedawców na terenach tradycyjnie obsługiwanych przez rywali.

Trzeba jednak uważnie wybierać, by nie dać się złapać na haczyk. W obecnych warunkach, kiedy spadają ceny energii na poziomie hurtowym, podpisywanie umowy lojalnościowej z niezmienną ceną przez na przykład trzy lata, może okazać się niekorzystne. Trzeba też sprawdzić wszystkie szczegóły, na przykład okres fakturowania i czas płatności oraz czy rozliczenie odbywa się na fakturze według tzw. prognozowanych czy według realnych wielkości  zużycia energii.

Opinie:

Jarosław Mazur, wiceprezes Elektromont

Pomoże profesjonalny audyt efektywności

Oszczędzanie energii w gospodarstwach domowych i w przedsiębiorstwach warto rozpocząć od analizy taryf oraz cennika dostawcy. Musimy ustalić nasze potrzeby i czas, w którym zużywamy najwięcej energii. Pomoże nam w tym profesjonalny audyt efektywności energetycznej. Wskaże nam potencjalne oszczędności, które mogą sięgać nawet 25 procent, a w przypadku starych systemów oświetleniowych nawet powyżej 50 procent. Audyt pokaże nam również miejsca nadmiernych obciążeń urządzeń lub instalacji, one mogą być źródłem awarii i przestojów. Niezależnie od rodzaju produkcji i branży powinniśmy monitorować systemy oświetlenia, układy napędów elektrycznych, wentylacji, systemy pary i sprężonego powietrza – tu często istnieje potencjał do redukcji zużycia energii. Profesjonalne podejście przyda się także w gospodarstwach domowych. Pamiętajmy, że lodówka i zamrażarka pochłaniają do 30 proc. energii, pralki i zmywarki kolejne 20 proc., warto więc inwestować w sprzęt mający etykietę energetyczną A++ oraz w listwy energetyczne i żarówki typu LED.

Łukasz Czekała, project manager OptimalEnergy.pl

Konkurencja rośnie, ale obniżki mają granice

Obecnie najbardziej popularne są oferty, które skupiają się wyłącznie na cenie za megawatogodzinę i wysokości opłaty handlowej. Rosnąca konkurencja powoduje, że sprzedawcy coraz częściej rozszerzają ofertę dla firm, z jednej strony poprzez oferowanie doradztwa energetycznego, z drugiej poprzez łączenie ofert dla biznesu z tymi dla odbiorców indywidualnych. Dzięki temu właściciele małych zakładów i firm mogą otrzymać identyczną cenę za energię dla firmy i mieszkania. Ci więksi z kolei w parze z dobrą ceną na zakup bardzo dużych ilości energii dla firmy dostają możliwość podzielenia się wynegocjowaną ceną razem ze swoimi pracownikami, w ramach tworzonych przez niektórych sprzedawców pakietów lojalnościowych. Myślę, że należy się spodziewać rosnącej aktywności sprzedawców właśnie na polu tworzenia dedykowanych produktów, ponieważ obniżanie ceny za MWh ma swoją granicę. Decyzji o zmianie sprzedawcy energii przede wszystkim nie wolno podejmować pospiesznie. Umowę przed jej podpisaniem trzeba uważnie przeczytać.

Czytaj w internecie

cenypradu.pl/prad-dla-firmy