W razie rozpoczęcia świadczenia usług w obiekcie hotelarskim, który posiada zaszeregowanie, przedsiębiorca musi wystąpić do właściwego marszałka województwa o potwierdzenie lub zmianę dotychczasowego zaszeregowania (por. wyrok WSA w Warszawie z 17 maja 2012 r., VI SA/Wa 280/12).
Zgodnie z art. 41 ust. 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (dalej u.o.u.t.) jeżeli obiekt hotelarski przestał spełniać wymagania określone dla jego rodzaju i kategorii, właściwy marszałek województw dokonuje z urzędu ich zmiany bądź uchyla decyzję o zaszeregowaniu obiektu do określonego rodzaju. Jeżeli obiekt, w którym są świadczone usługi hotelarskie, nie spełnia wymagań, marszałek województwa, prowadzący ewidencję obiektu, może nakazać wstrzymanie świadczenia usług hotelarskich do czasu usunięcia stwierdzonych uchybień.
Odmowa zaszeregowania, potwierdzenie zaszeregowania bądź zmiana zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju, nadanie, odmowa nadania lub zmiana kategorii, odmowa wpisu do wstrzymania świadczenia usług hotelarskich następuje w formie decyzji administracyjnej. Od tych rozstrzygnięć przysługuje odwołanie do ministra sportu.
Usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach hotelarskich, które spełniają wymagania:
Szczegółowe wymogi dla danego rodzaju i kategorii hotelu określają załączniki do rozporządzenia ministra gospodarki i pracy z 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (DzU z 2006 r. nr 22, poz. 169 ze zm.). Regulacja ta wskazuje także dokumenty, które będą niezbędne do wykazania spełnienia poszczególnych wymagań.
Marszałek województwa powołuje zespół oceniający obiekty hotelarskie w zakresie spełniania wymagań. W skład zespołu powołuje się przedstawicieli marszałka województwa, a ponadto mogą to być m.in. osoby posiadające kwalifikacje zawodowe i praktykę w świadczeniu usług hotelarskich lub turystycznych wskazane przez jednostki samorządu gospodarczego i stowarzyszenia działające w zakresie turystyki i hotelarstwa;
Za ocenę przedsiębiorca w zależności od rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego wnosi opłatę. W przypadku przedsiębiorcy, który opisał swój problem, będzie ona wynosiła 600 zł.
Podstawa prawna:
art. 35 ust. 1, art. 38 ust. 1, ust. 4a, art. 39 ust. 2, art. 41, art. 42 ust. 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (t.j. DzU z 2004 r. nr 223, poz. 2268 ze zm.)
§ 2 pkt 3 rozporządzenia ministra sportu i turystyki z 29 grudnia 2010 r. w sprawie opłat związanych z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego (DzU nr 10, poz. 54)
—Leszek Jaworski, specjalista prawa administracyjnego