Nowelizacja ustawy – Prawo zamówień publicznych ( DzU z 2012 r., poz. 1271) wprowadza przede wszystkim nowe przepisy dotyczące zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa. Uzasadnieniem ich uchwalenia była konieczność wdrożenia tzw. dyrektywy obronnej. Stosowanie nowych przepisów przy zakupach dla wojska z pewnością przyniesie ze sobą nowe wyzwania zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców.
Nie są to jednak jedyne zmiany. Część nowych rozwiązań wprowadzonych nowelą wykracza bowiem poza samo wdrożenie dyrektywy obronnej. Zalicza się do nich m.in. zmiana przesłanki wykluczenia związana z prawomocnym orzeczeniem sądu (art. 24 ust. 1 pkt 1).
Wiele kontrowersji budzi nowy art. 22 ust. 5, zgodnie z którym zamawiający może oceniać zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności w odniesieniu do jego rzetelności, kwalifikacji, efektywności i doświadczenia. Na uwagę zasługują też nowe przesłanki wykluczenia z postępowania dotyczące udziału w przetargu podmiotów z tej samej grupy kapitałowej.
Rozwiązanie to ma wzmocnić konkurencyjność postępowań i zapobiegać zmowom przetargowym, jakkolwiek może budzić spore problemy w praktyce. Istotne znaczenie ma także wprowadzenie instytucji dialogu technicznego, który ma na celu zwiększenie innowacyjności zamówień publicznych. Pozwoli on kontaktowanie się zamawiających z wykonawcami przed wszczęciem postępowania, celem jego przygotowania i umożliwi on zamawiającym uzyskanie „z rynku" doradztwa lub informacji niezbędnych do wszczęcia postępowania.
Dla zamawiających sektorowych ważne okażą się zapewne nowe przepisy o systemie kwalifikowania wykonawców, które pozwolą na oszczędność czasu i kosztów, zarówno po stronie zamawiających sektorowych, jak i wykonawców związanych z weryfikacją spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Czas pokaże, czy na ile wprowadzone zmiany będą korzystne dla konkurencyjności polskiego systemu zamówień publicznych.