Po zarejestrowaniu firmy i otrzymaniu dotacji przychodzi czas na rzeczywiste uruchamianie przedsiębiorstwa. To zatem etap praktycznego wykorzystywania i zdobytej wiedzy, i otrzymanych pieniędzy (dotacji lub pożyczki). To, na co i w jakiej wysokości wolno je wydać, może w sposób ramowy (a czasem nawet szczegółowy) określać umowa o dofinansowanie. Zawsze jest ona podpisywana pomiędzy nowym przedsiębiorcą a instytucją udzielającą pomocy.

12 miesięcy

Jak każdej umowy, tak i tej należy przestrzegać, a tej nawet w sposób szczególny. Zasada bezzwrotnej dotacji lub preferencyjnej pożyczki obowiązuje bowiem, dopóki przedsiębiorca prawidłowo ją realizuje. Podstawowym obowiązkiem po jego stronie jest utrzymanie działalności przez okres co najmniej 12 miesięcy (od rejestracji).

Jeżeli się to nie uda, dotację lub pożyczkę należy zwrócić wraz z odsetkami. To oczywiście najczarniejszy scenariusz. Jednak umowa może też regulować, jakie wydatki lub w jakim stopniu można finansować z unijnego grantu (np. w jakiej części mogą to być wydatki na inwestycje, w jakiej na zakup niezbędnego wyposażenia, a w jakiej na pokrycie pewnych kosztów operacyjnych).

Przeznaczenie

Generalnie nie ma tu żadnych szczególnych ograniczeń lub zaleceń. Środki te mają w końcu służyć założeniu i rozkręceniu firmy. W zależności od przedmiotu działalności może to wymagać remontu jakiegoś obiektu lub pomieszczenia pod kątem dostosowania go do potrzeb prowadzenia działalności.

Następnie trzeba go wyposażyć. Zarówno w urządzenia typowo biurowe (np. komputer, faks, telefon), jak i te specyficzne, uwzględniające typ prowadzonej działalności (np. wyposażenie salonu fryzjerskiego, sklepu, biura rachunkowego, wypożyczalni sprzętu sportowego, ruchomej kawiarni – wszystkie te firmy będą wymagać innych zakupów).

Pamiętaj!

W żadnym wypadku nie wolno zarejestrować własnej działalności przed zgłoszeniem się do instytucji udzielającej pomocy. W ten sposób wykluczymy się z grupy osób uprawnionych o ubieganie się o dotację lub pożyczkę.

Niezbędne mogą być też nakłady na reklamę. Firma musi przecież zaistnieć w świadomości kontrahentów lub konsumentów. Temu służyć może strona internetowa, którą wykona inna firma na zlecenie przedsiębiorcy, bądź przygotowane plakaty lub ulotki.

Wszystkie wydatki muszą być jednak skrupulatnie odnotowywane, a faktury gromadzone na potrzeby prawidłowego rozliczenia projektu i ewentualnej kontroli. Trzeba bowiem mieć świadomość, że przez cały minimalny okres działania (czyli przez 12 miesięcy) instytucja, która udzieliła przedsiębiorcy wsparcia, ma nie tylko możliwość, ale wręcz obowiązek kontrolowania, czy dotacja została prawidłowo wykorzystana.

Może więc w każdej chwili także odwiedzić siedzibę firmy i sprawdzić, czy sprzęt, aparatura lub inne urządzenia, które zostały zgłoszone jako zakupione, rzeczywiście znajdują się w posiadaniu przedsiębiorcy.