Przedstawiając swój projekt aniołowi biznesu, chcąc nie chcąc, przedsiębiorca musi mu zdradzić wiele szczegółów i danych na temat prowadzonej lub planowanej działalności. Wiele tych informacji można zakwalifikować jako informacje poufne, stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa. Przykładowo będą to informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne, finansowe, prawne.

O ile na pierwszym etapie pozyskiwania inwestora, gdy zarysowywany zostaje tylko pomysł na biznes, wiele z nich można ukryć, o tyle gdy rozmowy stają się coraz bardziej zaawansowane, trzeba będzie coraz więcej takich szczegółów ujawniać. Jest to oczywiste. Bez tych informacji inwestor nie będzie mógł ocenić pomysłu i jego potencjału, a tym samym podjąć decyzji co do opłacalności zainwestowania własnych środków. Jednocześnie naturalna może być obawa każdego przedsiębiorcy, że jego pomysł zostanie przejęty i wykorzystany przez inwestora. A on sam żadnego dofinansowania nie otrzyma.

Oczywiście można się przed tym chronić. Służy temu umowa o poufności, którą podpisują inwestor i przedsiębiorca szukający kapitału. Ten pierwszy zobowiązuje się w niej do zachowania w tajemnicy i niewykorzystywania wiedzy i pomysłów przekazanych mu w trakcie rozmów, gdyby ostatecznie do porozumienia nie doszło.

Samodzielne skonstruowanie umowy wcale nie jest proste. Dlatego warto w tym zakresie korzystać z usług wyspecjalizowanych instytucji, w tym wiarygodnych sieci aniołów biznesu. Po pierwsze, działają one na podstawie regulaminów, które wiążą zarówno poszukującego kapitału przedsiębiorcę, jak i inwestorów i odnoszą się m.in. do kwestii poufności. Po drugie, dysponują zwykle wzorcami umów o poufności, które można wykorzystać, dostosowując jedynie szczegóły do specyfiki prowadzonej lub planowanej działalności.

Jeżeli pozwala na to specyfika pomysłu na biznes i przedsiębiorca znajdzie na to środki, można także, przed podjęciem rozmów z inwestorem, złożyć wniosek do Urzędu Patentowego celem uzyskania np. patentu na wynalazek.

Tajemnica przedsiębiorstwa

Zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (DzU z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.) przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się niepodane do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.