Połowa sukcesu przedsiębiorcy uruchamiającego sklep internetowy zależy od trafnego wyboru branży, w której będzie działał, i znalezienia dobrego źródła zaopatrzenia. Kolejną kwestią jest opracowanie przykuwającego uwagę i funkcjonalnego projektu strony internetowej sklepu i dotarcie z informacją o jego istnieniu do tysięcy osób robiących na co dzień zakupy w Internecie. Sklep musi zostać zorganizowany również tak, aby odpowiadał wymogom prawnym.
Na przedsiębiorcy, który decyduje się na uruchomienie sklepu internetowego, ciążą przede wszystkim obowiązki prawne związane udzieleniem informacji o prowadzonej działalności, zamieszczeniem regulaminu i respektowaniem praw konsumentów kupujących w sieci.
Na stronie sklepu internetowego muszą zawsze znaleźć się dane identyfikacyjne przedsiębiorcy: nazwa, adres siedziby, NIP, REGON, KRS dla spółek handlowych, a w przypadku spółki z o.o. i akcyjnej wysokość kapitału zakładowego.
Odwiedzający stronę muszą również mieć możliwość zapoznania się z regulaminem sklepu, w którym powinny się znaleźć m.in. informacje dotyczące rodzajów i zakresu oferowanych usług, warunków ich świadczenia oraz zawierania umów.
Płatności i dostawy
Zakładając sklep internetowy, nie wolno zapominać o tym, że osobom decydującym się na wirtualne zakupy zależy przede wszystkim na wygodzie. Wiąże się to z możliwością wybrania dogodnej formy płatności za towar i szybką dostawą zakupów do domu. Szczególnie ważne może być zapewnienie klientom możliwości robienia szybkich e-przelewów, dokonywania płatności kartą czy za pobraniem w momencie odbioru paczki. Poza tym wirtualny sklep musi zagwarantować swoim klientom możliwie najszybsze formy dostawy towaru.
Zakupy można doręczać za pośrednictwem: poczty, firmy kurierskiej lub robić to osobiście. Ostatnie rozwiązanie trzeba brać pod uwagę tylko przy dużej skali sprzedaży i gdy ma ona charakter lokalny (np. internetowy sklep spożywczy realizujący zamówienia w obrębie jednej miejscowości). Można pozwolić również na bezpłatny odbiór zakupów w siedzibie firmy. Jest to jednak dodatkowy koszt związany ze zorganizowaniem punktu wydawania zamówień.
Skuteczna reklama sklepu internetowego pozwala na dotarcie do potencjalnych klientów. Sposobów na reklamę w Internecie jest wiele.
E-marketing
Jednym ze sposobów na szybkie zwrócenie uwagi użytkowników Internetu na ofertę e-sklepu jest skorzystanie z usługi pozycjonowania jego strony www. Celem pozycjonowania jest wypromowanie danego serwisu na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania przeglądarek internetowych. Taki zabieg pozwala uplasować nas nawet w pierwszej dziesiątce firm oferujących podobne produkty czy usługi.
Ważne! Na stronie internetowej sklepu nie może zabraknąć informacji o procedurze reklamacyjnej oraz o zasadach przetwarzania i ochrony danych osobowych klientów.
Kolejną formą promocji są linki reklamowe. To płatne odnośniki umieszczane na czołowych pozycjach w wyszukiwarkach internetowych dla zadanych fraz i słów kluczowych. Za opłatą reklamodawca uzyskuje gwarancję okresowego wyświetlenia swojego odnośnika na czołowym miejscu rankingu.
Wielu właścicieli sklepów internetowych za skuteczną formę promocji uznaje wystawianie swoich towarów na popularnych internetowych serwisach aukcyjnych. Ważną rolę w dotarciu z ofertą do klienta odgrywa wtedy cena oferowanych towarów. Jeżeli jednak kupujący zostanie nią skuszony, może zdecydować się na odwiedzenie strony e-sklepu i zapoznanie się z całą jego ofertą.
Prawa konsumentów
Tak jak w przypadku każdego innego sklepu, także i w tym wirtualnym muszą zostać zamieszczone widoczne dla kupujących ceny oferowanych towarów oraz ich ceny jednostkowe (cena za jednostkę miary, np. litr, kilogram).
Przedsiębiorcy handlujący w Internecie nie mogą zapomnieć o tym, że konsumenci kupujący w sieci mają większe prawa niż w przypadku tradycyjnych zakupów. Przede wszystkim mają możliwość odstąpienia od zawartej umowy w ciągu dziesięciu dni od otrzymania przesyłki, i to bez podania przyczyny.
Taka informacja musi zostać obowiązkowo zamieszczona na stronie sklepu. Jeśli sklep internetowy nie informuje o tym, termin rezygnacji wydłuża się do trzech miesięcy.
Regulamin sklepu internetowego
Co powinno znaleźć się w regulaminie e-sklepu:
- zakres i rodzaj usług świadczonych drogą elektroniczną,
- warunki świadczenia usług drogą elektroniczną
- warunki zawarcia i rozwiązania umowy sprzedaży
- procedura postępowania w przypadku reklamacji produktów, ich zwrotu oraz odstąpienia od umowy
- zasady zapłaty za towar
Podstawa prawna:
- ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (DzU nr 16, poz. 93 z późn. zm.).