Krajowa Izba Odwoławcza (sygn.akt: KIO 2531/11)

zajęła się sprawą wniesioną przez LOGON SA. Firma odwołała się od decyzji zamawiającego: ENEA Operator, o wykluczeniu jej z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, bo nie opłaciła polisy na potwierdzenie zdolności finansowej i ekonomicznej.

LOGON przedstawił 3 listopada 2011 r., czyli w dniu wyznaczonym na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, umowę ubezpieczenia zawartą właśnie w tym dniu. W umowie termin płatności określono na 9 listopada. Jednorazową składkę za polisę LOGON uiścił 8 listopada. Odwołując się, zwracał uwagę, że zgodnie z treścią ogólnych warunków ubezpieczenia OC oraz zgodnie z treścią polisy ubezpieczyciel ponosił odpowiedzialność od chwili zawarcia umowy.

Według zamawiającego wykonawca nie spełnił obowiązku przedstawienia opłaconej polisy w dniu upływu terminu składania wniosków. Podobnie uznała KIO i oddaliła odwołanie.

– Ta kwestia w momencie wejścia w życie przepisów rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich zamawiający może żądać od wykonawców, budziła wątpliwości – zwraca uwagę rzeczniczka KIO Małgorzata Stręciwilk. – Aktualnie orzecznictwo wytycza jednak określony kierunek interpretacji, a to oznacza, że zamawiający musi mieć opłaconą składkę polisy w dniu składania oferty – podkreśla.

Katarzyna Dziuba-Kubicka, ekspert w dziedzinie funduszy UE, doktorantka z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, zwraca uwagę, że orzecznictwo KIO dotyczące tej kwestii jest istotne m.in. dla beneficjentów środków unijnych.

– Jeśli zamawiający, który prowadzi inwestycję z dofinansowaniem ze środków unijnych, zaakceptuje ofertę z taką wadą, to po kontroli może się spodziewać obniżenia kwoty dofinansowania. Według taryfikatora Ministerstwa Rozwoju Regionalnego można to zakwalifikować jako naruszenie art. 6 ust. 1 prawa zamówień publicznych, za co grozi utrata od 5 do 25 proc. kwoty przedstawionej do dofinansowania – mówi Dziuba-Kubicka.