Rzeczywistą masę transportowanego drewna ustala się jako iloczyn objętości ładunku i normatywnej gęstości ustalonej dla danego gatunku drewna.

Tak stanowi wchodząca dziś w życie nowelizacja kodeksu drogowego. Tym razem zmiany dotyczą przewozów najcięższych i pojazdów nienormatywnych.

Gęstość drewna (chodzi tu głównie o gatunki mające zastosowanie w przemyśle i budownictwie), jego rodzaj i postać, w jakiej jest ono przewożone, ustalą w przyszłości wspólnie trzej ministrowie: środowiska, gospodarki i transportu.

Zmiany mają umożliwić ustalanie masy przewożonego drewna i pilnowanie, by nie był przekraczany nacisk na osie pojazdu. W ten sposób ma się też udać ograniczenie negatywnego oddziaływania na stan techniczny dróg.

Na bezpieczny „nienormatywny" transport ma mieć też wpływ inne rozporządzenie, którego wydania wymaga zmieniony kodeks. Chodzi o sprecyzowanie szczegółów dotyczących przewozu ładunku. A konkretnie o sposób jego rozmieszczenia i wpływ mocowania ładunku na pojeździe oraz zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochronę środowiska.

Zanim jakikolwiek pojazd nienormatywny wyruszy w trasę, jego właściciel musi uzyskać zezwolenia na przejazd.

Podstawa prawna:

- nowela kodeksu drogowego z 18 sierpnia 2011 r. (DzU nr 222, poz. 1321)