Od dziś obowiązują nowe przepisy ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Dzięki noweli teraz są one zgodne z regulacjami UE. Dotyczy to głównie rozwiązań dotyczących wspólnotowego prawa zamówień publicznych.
Do tej pory budowa i eksploatacja autostrady albo wyłącznie jej eksploatacja wymagały zawarcia umowy. Wybór podmiotu następował w postępowaniu przetargowym przeprowadzanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W postępowaniu tym mogą uczestniczyć: spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, których przedmiotem działalności jest wyłącznie budowa lub eksploatacja dróg. Takie projekty nie mogły być realizowane w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. Było to jednak niezgodne z prawem unijnym i dlatego od dziś znika to ograniczenie.
Nowela przesądza też, że opłaty za przejazd autostradą można pobierać dopiero po dostosowaniu jej do tego, czyli po zamontowaniu bramek. Mają prawo to robić: GDDKiA, drogowa spółka specjalnego przeznaczenia oraz spółka, z którą zawarto umowę o budowę i eksploatację.
Podstawa prawna: nowela ustawy o autostradach płatnych z 16 września 2011 r. DzU nr 234, poz. 1387