System e-myta ruszył z dwu-dniowym opóźnieniem, firmie KAPsch udało się go w końcu uruchomić. Jak działa w praktyce?

Skromne początki

Obecnie system obowiązuje tylko na ok. 1,6 tys. km tras. Ale będzie sukcesywnie rozbudowywany, do 6 tys. km. Jeśli ktoś jeździ tylko po lokalnych drogach, musi się dokładnie przyjrzeć mapie, może się bowiem okazać, że jeszcze przez pewien czas nie będzie płacił za przejazd szosą i nowymi regulacjami nie musi się przejmować. Np. przedsiębiorca z Lublina dotrze do stolicy, Siedlec, Białegostoku czy Rzeszowa bez opłaty.

Ci, którzy wożą towary lub ludzi w okolicy Wrocławia, Poznania, Katowic lub Szczecina, raczej nie mają wyboru, viabox jest im niezbędny - patrz mapa.

Kto zapłaci

Zrobi to, zgodnie z ustawą o drogach publicznych, korzystający z drogi publicznej na ogół wtedy, gdy jego samochód sam albo z przyczepą lub naczepą przekroczy 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej (dmc). W praktyce przedsiębiorca albo właściciel pojazdu. On także będzie uiszczał kary, jeśli zrobi coś nieprawidłowo.

Jakie pojazdy podlegają opłacie? Wszystkie przekraczające 3,5 t dmc, także tzw. zestawy, czyli ciągniki siodłowe z naczepą bądź przyczepą (przyczepami), jeśli przekroczą razem 3,5 t dmc. Również auta osobowe czy dostawcze, jeśli wraz z dołączoną do nich przyczepką przekraczają 3,5 t dmc. Nie ma znaczenia czy z pojazdu korzystamy dla celów gospodarczych czy prywatnych.

Jak działa system

Samochód wyposażony w  małe, umieszczone na przedniej szybie urządzenie viabox automatycznie komunikuje się z bramami umieszczonymi nad płatnymi drogami. Na każdej „pozostawia” opłatę za  przejechane kilometry.

Rejestracji do systemu można dokonać w 16 punktach obsługi klienta oraz na 186 stacjach benzynowych w całej Polsce. 1 lipca na stacjach paliwowych kolejek nie było.

Do zarejestrowania w systemie viaTOLL i utworzenia konta użytkownika potrzebne są następujące informacje i dokumenty:

- nazwisko i imię właściciela, dane kontaktowe (adres, e-mail, numer telefonu) lub dane firmy: nazwa firmy, adres, forma prawna firmy, NIP, numer i seria dokumentu tożsamości osoby reprezentującej firmę,

- dowód osobisty lub paszport,

- dowód rejestracyjny pojazdu lub kopia,

- kopia wyciągu z rejestru działalności gospodarczej lub kopia wyciągu z rejestru przedsiębiorstw (EDG, KRS), gdy właścicielem pojazdu jest firma,

- kopia dokumentu potwierdzającego klasę emisji Euro,

- pełnomocnictwo do podpisania umowy, gdy umowa jest zawierana na rzecz właściciela pojazdu przez osobę trzecią,

- kopia umowy leasingowej lub upoważnienie leasingodawcy, jeśli pojazd jest w leasingu (rejestruje pojazd użytkownik),

- informacja o preferowanym sposobie dokonywania opłaty elektronicznej,

- adres korespondencyjny oraz informacja o preferowanej drodze komunikacji (numer telefonu komórkowego do  otrzymywania SMS i odbierania telefonów, numer telefonu stacjonarnego, adres e-mail, faks).

Proces rejestracji kończy podpisanie umowy pomiędzy właścicielem pojazdu/pojazdów (lub jego pełnomocnikiem) a operatorem systemu viaTOLL. Niezależnie czy ktoś zamierza jednorazowo przejechać miejską obwodnicą czy będzie używał urządzenia przez lata.

Trzy formy płatności

W systemie viaTOLL możliwe są dwie formy płatności, ale w praktyce można mówić także o trzeciej.

Pre-paid – czyli przedpłata z góry – polega na tym, że należy doładować kwotę wcześniej. Minimalna kwota doładowania to 120 zł, a maksymalna 1 tys. zł. Urządzenie można doładować w punktach dystrybucji viaTOLL, punktach obsługi klienta viaTOLL lub przelewem.

Post-paid – płatność z dołu – viabox na bieżąco nalicza opłaty za przejazdy drogami płatnymi, a klient co jakiś czas (zwykle dwa razy w miesiącu) otrzymuje fakturę zbiorczą z terminem płatności. Takie rozwiązanie wymaga tzw. gwarancji finansowej, która pobierana jest przed umożliwieniem korzystania z post-paid.

Użytkownicy systemu viaTOLL mogą regulować płatności także w systemie post-paid za pomocą tzw. kart flotowych: BP/ARAL, ENI/AGIP, OMV, Statoil, UTA, DKV. Na ogół nie trzeba wtedy wpłacać gwarancji, jednak płaci się prowizję od  opłat.

Zanim posiadacz auta dowie się, według jakiej stawki płaci, musi ustalić dmc pojazdu lub zestawu pojazdów oraz klasę aut zgodnie z europejska klasyfikacją (od Euro 0 do Euro 5 i więcej).

Z pierwszym parametrem kłopotów nie będzie, dmc figuruje w każdym dowodzie rejestracyjnym. Z drugim może nie być tak łatwo.

Klasa emisji pojazdu jest określona w dowodzie rejestracyjnym pojazdu:

- bezpośrednio, jako klasa emisji Euro pojazdu (np. Euro 1, Euro 4) lub

- pośrednio poprzez wskazanie ustawodawstwa/dyrektywy UE,

- może być także określona w certyfikacie CEMT/ECMT.

W przypadku pojazdów lekkich z przyczepami o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej zestawu powyżej 3,5 tony klasę emisji spalin najlepiej ustalić na stacji diagnostycznej lub w autoryzowanym salonie sprzedaży.

Uwaga!

Ze strony viaTOLL dowiadujemy się, że jeżeli klasa emisji nie jest znana lub jej weryfikacja nie jest możliwa, należy wybrać normę Euro 0.

Obowiązki kierowcy

Gdy do obowiązków przewoźnika należy wyposażenie pojazdu w viabox i jego zasilanie środkami finansowymi, to kierowca ma obowiązek włączać urządzenie na drodze, na której pobiera się opłatę. Musi też wprowadzać właściwe dane co do rodzaju pojazdu, przede wszystkim gdy jeździ raz z przyczepą (naczepą), a innym razem bez niej.

Zmieniają się wtedy parametry (np. dmc.) Jeżeli urządzenie uległo awarii, kierowca musi zjechać z drogi niezwłocznie. Pierwsze dni obowiązywania systemu pozwolą na sprawdzenie, co konkretnie to oznacza dla kontrolerów.

Znak poinformuje

Skąd kierowca dowie się, że wjeżdża na płatną szosę? Informują o tym dwa znaki drogowe.

Przy wjeździe do Polski i na  pobliskich parkingach jest to duża niebieska tablica, na której pismem obrazkowym pokazano, na jakie pojazdy trzeba się liczyć z obowiązkiem uiszczania elektronicznego myta. Takie znaki są też przed punktem poboru opłat w pobliżu granicy.

Kierowcy, zanim nauczą się na pamięć, gdzie są płatne odcinki, muszą pilnie wypatrywać niewielkiej pomarańczowej tabliczki określanej jako T-34 - patrz rysunek. Na tym tle znajduje się symbol urządzenia viabox.

Drogi objęte systemem viaTOLL

Płatne odcinki dróg

Drogi objęte systemem viaTOLL

Autostrady i drogi ekspresowe, na których pobiera się opłatę elektroniczną

- węzeł Tuszyn – węzeł Bełchatów

- węzeł Sośnica – węzeł Świerklany

- węzeł Modła – węzeł Stryków I

- Zgorzelec (granica państwa) – węzeł Bielany Wrocławskie

- węzeł Bielany Wrocławskie – węzeł Kleszczów

- węzeł Kleszczów – węzeł Murckowska

- węzeł Balice I – węzeł Szarów

- Kołbaskowo (granica państwa) – węzeł Kijewo

- węzeł Nowa Wieś Wrocławska (A4) – węzeł Pawłowice

- Golnice – Krzyżowa

- Bielsko-Biała (Komorowice) – Cieszyn – Boguszowice (granica państwa)

- Dąbrowa Górnicza (Ząbkowice) – Tychy

- Pyrzowice lotnisko - węzeł Podwarpie

- węzeł Goleniów Północ – Szczecin (węzeł Kijewo)

- węzeł Klucz – Gorzów Wielkopolski (węzeł Gorzów Południe)

- węzeł Sulechów – węzeł Nowa Sól

- węzeł Stryszek – węzeł Białe Błota

- Gdynia (skrzyżowanie z ul. Morską) – węzeł Rusocin (A1)

- obwodnica Płońska

- węzeł Kroczewo – węzeł Czosnów

- Grójec (z obwodnicą Grójca) – Jedlińsk

- Skarżysko-Kamienna (z obwodnicą) – węzeł Kielce-Północ

- węzeł Jędrzejów-Północ – węzeł Jędrzejów-Wschód (skrzyżowanie z drogą krajową nr 78)

- Rybitwy – węzeł Bieżanów

- węzeł Myślenice – węzeł Lubień

- węzeł Dąbrowa – węzeł Cieśle

- węzeł Konotopa – węzeł Powązkowska (Warszawa)

- Radzymin (z obwodnicą Radzymina) – Wyszków (z obwodnicą Wyszkowa)

- obwodnica Ostrowi Mazowieckiej

- węzeł Stargard Szczeciński-Zachód – węzeł Stargard Szczeciński-Wschód (obwodnica)

- węzeł Nieszawka – węzeł Czerniewice

- Krzesiny – Kórnik

- Elbląg – Grzechotki (granica państwa)

Drogi krajowe, na których pobiera się opłatę elektroniczną

- Rzeszów – Tywonia (początek obwodnicy Jarosławia)

- Gościcino – granica m. Gdynia

- Płońsk – węzeł Kroczewo

- Czosnów – granica m. Warszawa

- granica Warszawy – Grójec

- granica Krakowa – Myślenice

- granica Szczecina – węzeł Stargard Szczeciński-Zachód

- Olszyna (granica państwa) – Golnice

- Radymno – Przemyśl droga krajowa nr 81

- granica Katowic – Skoczów (z wyłączeniem miasta Żory)

- skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 305 – granica Poznania

- granica Poznania – Września

- granica Dąbrowy Górniczej – granica Krakowa

Czytaj też:

 

Zobacz

»

Dobra Firma

»

Firma

»

Transport w firmie

»

Transport drogowy