[b]Jestem zameldowany na stałe w Bochni (miasto powiatowe), a zatrudniony na umowę o pracę (telepraca) w Wiśniczu (w tym samym powiecie bocheńskim). Obecnie mieszkam w Krakowie. Nie mam tam meldunku. Chciałbym jednak założyć działalność gospodarczą właśnie w Krakowie.

Czy mogę się tu zarejestrować, jeśli wynajmę w tym mieście biuro pod działalność? Jeśli tak, to gdzie będzie wtedy właściwy dla mnie urząd skarbowy i ZUS? Gdzie powinny być odprowadzane składki z działalności i mojej dotychczasowej umowy o pracę, której, zanim nie rozkręcę biznesu, nie zamierzam przerywać?[/b]

Nie ma przeszkód, by czytelnik rozpoczął działalność gospodarczą w miejscu swojego stałego zamieszkania i zarejestrował się w ewidencji działalności gospodarczej w Krakowie. Czyniąc tak, postąpi prawidłowo. Nie musi koniecznie w tym celu wynajmować biura. Obowiązujące jeszcze przepisy prawa działalności gospodarczej (art. 7a) mówią wyraźnie, że ewidencję działalności gospodarczej prowadzi gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy.

Kwestia meldunku jest w tym wypadku drugorzędna. W takiej sytuacji również w Krakowie czytelnik będzie płacił podatki, bo i z przepisów podatkowych wynika, że osoba fizyczna płaci podatki (niezależnie czy z prowadzonej przez siebie działalności czy od wynagrodzenia za pracę) w miejscu zamieszkania. Będzie to więc urząd skarbowy właściwy dla miejsca zamieszkania.

Natomiast podatek VAT (jeśli przedsiębiorca będzie mu podlegał) czytelnik zapłaci ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, czyli w miejscu siedziby firmy. Jeżeli siedziba znajdzie się w Krakowie, to również tam czytelnik zapłaci VAT. Może to być jednak inny urząd skarbowy niż ten dla miejsca zamieszkania, bo w Krakowie jest kilka urzędów skarbowych.

Gdy czytelnik rozkręci biznes na większą skalę i miejsc wykonywania działalności opodatkowanej VAT będzie więcej, to ten podatek jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą będzie opłacał w miejscu, gdzie mieszka.

Składki na ZUS pytający odprowadzać będzie na centralny rachunek ZUS, a jako adres oddziału ZUS przy rejestracji w EDG radzimy podać ten właściwy ze względu na siedzibę firmy. Oczywiście jeżeli czytelnik zna już adres swojej siedziby.