Ubezpieczenie assistance zapewnia przedsiębiorcy w razie nieszczęśliwego zdarzenia losowego pomoc polegającą na zorganizowaniu interwencji specjalisty i pokryciu kosztów jego robocizny. Gdy dojdzie do wypadku, towarzystwo nie tylko zdejmuje z właściciela firmy konieczność samodzielnego organizowania pomocy, ale również pokrywa jej koszty.
Działa to w ten sposób, że po telefonicznym zgłoszeniu szkody konsultanci organizują pomoc. Mogą skierować na miejsce zdarzenia odpowiednich fachowców, koordynować działania albo udzielić potrzebnych informacji.
Assistance dla firm może obejmować wiele dziedzin w zależności od potrzeb klienta. Może to być pomoc techniczna, serwisowa, informacyjna i prawna, ale także interwencyjny assistance medyczny czy wsparcie informacyjne dla pracowników w razie utraty pracy.
[srodtytul]Dodatek do innych produktów[/srodtytul]
Potrzeby przedsiębiorców są różne, a konkretny produkt szyje się na miarę, dobierając optymalny zakres ochrony. Dla jednego przedsiębiorcy większe znaczenie ma assistance komunikacyjne, gdyż działalność firmy wiąże się z podróżami. Dla innego bardziej przydatne będzie office assistance.
W jego ramach w razie uszkodzenia mienia, kradzieży z włamaniem lub innego zdarzenia losowego (np. pożaru lub zalania) ubezpieczyciel zapewnia pomoc techniczną, medyczną oraz informacyjną. Może ona obejmować np. interwencję specjalisty, dozór i transport mienia, zapewnienie lokalu zastępczego, dostęp do infolinii prawnej, gospodarczej, socjalnej i rekrutacyjnej.
– Usługa ta jest szczególnie przydatna dla nowo powstałych firm. Mogą one liczyć na nieodpłatne konsultacje ze specjalistami, wzory umów lub innych dokumentów prawnych – mówi Ryszard Grzelak, prezes Europ Assistance Polska.
Często assistance dołączane jest do innych produktów: ubezpieczeń mienia, kredytów, kart kredytowych, ale nie każdy o tym wie. Zatem z takich usług korzysta się raczej rzadko. Jednak jeśli nawet mamy do nich dostęp, warto wykupić oddzielną polisę dostosowaną do potrzeb, bo właściwy zakres usług ma kluczowe znaczenie.
Polisa taka przyda się np. wtedy, gdy zepsuje się sprzęt biurowy czy komputer, kiedy po kradzieży należy szybko wymienić zamki w drzwiach, gdy po powodzi trzeba zaopiekować się nieuszkodzonym mieniem.
Odrębne ubezpieczenia assistance sprzedają firmy wyspecjalizowane w tego typu usługach, np. Inter Partner Assistance, Europ Assistance Polska czy Mondial Assistance. Zdarza się też, że assistance włączane jest do kompleksowego ubezpieczenia za opłatą dodatkowej składki.
[srodtytul]Wyjazdy za granicę[/srodtytul]
Dla małych i średnich firm bardzo przydatne może być ubezpieczenie assistance w podróży służbowej. Wtedy do ubezpieczyciela można się zgłaszać w kłopotliwych sytuacjach, takich jak utrata dokumentów w czasie podróży, choroba podróżującego pracownika bądź przedsiębiorcy wymagająca pomocy medycznej czy powrotu do kraju.
Poza tym w zakres assistance podróżnego może wchodzić przekazanie informacji o sytuacji epidemiologicznej i koniecznych szczepieniach, zapewnienie zastępstwa za pracownika w firmie, dokonanie rezerwacji w hotelach czy wynajęcie samochodu. Czasami towarzystwo pomaga w przygotowaniach do wyjazdu do państw niebezpiecznych, takich jak Pakistan, Irak, Afganistan czy Nigeria.
– Pobyt pracownika za granicą zawsze wiąże się z ryzykiem zarówno dla samego pracownika, jak i dla pracodawcy. Wszelkie zagrożenia i wynikające z nich problemy wpływają na funkcjonowanie firmy. Dlatego pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że pomagając pracownikowi, gwarantują firmie stabilne funkcjonowanie – mówi Rafał Mrozowski, specjalista ds. marketingu w Mondial Assistance.
[srodtytul]Od czego zależy cena[/srodtytul]
Przy zakupie polisy assistance przedsiębiorca powinien się dokładnie zapoznać z ogólny-mi warunkami ubezpieczenia. Szczególną uwagę należy zwrócić na zakres ubezpieczenia oraz na wyłączenia odpowiedzialności towarzystwa. Na tej podstawie stwierdzimy, czy polisa obejmuje usługi przydatne ze względu na prowadzoną działalność.
Zwykle firmy z sektora MSP bardziej potrzebują usług assistance niż indywidualni klienci, bo brak odpowiedniej pomocy ma bezpośrednie przełożenie na spadek zysków. Na przykład bez samochodu zastępczego na czas naprawy firmowego przedsiębiorca nie może kontynuować działalności i nie zarabia.
Wysokość składki ubezpieczeniowej zależy m.in. od zakresu usług, sumy ubezpieczenia, liczby osób objętych polisą, liczby nieruchomości, w których przedsiębiorstwo prowadzi działalność i które będą podlegały ochronie assistance. Wpływ na cenę ma też to, czy polisa sprzedawana jest jako oddzielny produkt czy dołączana do innego. W drugim przypadku jest tańsza, ale też jej zakres niekoniecznie odpowiada potrzebom danego przedsiębiorcy.
Firmy są premiowane zniżką w składce za kontynuację ubezpieczenia w tym samym towarzystwie, za jego bezszkodowy przebieg oraz za jednorazową opłatę składki.
[ramka][b]Ważny jest staranny wybór oferty
Komentuje Michał Krzyżanowski, Inter Partner Assistance Polska[/b]
Assistance dla małych i średnich przedsiębiorstw może obejmować wiele usług. Zakres zależy od potrzeb klienta, rodzaju prowadzonej przez niego działalności, a także od tego, do czego assistance zostało dołączone (polisa majątkowa, karta firmowa, ubezpieczenie grupowe na życie itp.).
Przedsiębiorca z segmentu MSP powinien przede wszystkim sprawdzić, czy charakterystyka produktu odpowiada rodzajowi prowadzonej przez firmę działalności. Inaczej wygląda zapotrzebowanie na usługi szklarza w ulicznym punkcie usługowym, sklepie ze szklanymi gablotami, a inaczej w gabinecie lekarskim czy w firmie transportowej.
Pakiet assistance powinien być tak skonfigurowany, aby świadczenia odpowiadały potrzebom najczęściej pojawiającym się w danym segmencie rynku (inne są dla firm handlowych, usługowych, wolnych zawodów, transportu itp.). Chodzi też o to, by zakres ubezpieczenia nie pokrywał się z już posiadanymi gwarancjami (np. usługi medyczne, kiedy firma ma wykupiony wcześniej abonament medyczny).
Assistance dla MSP często jest dodawane do ubezpieczeń lub kart płatniczych. Firma powinna gromadzić informacje na ten temat i wiedzieć, do jakich usług assistance ma prawo, w jaki sposób należy zgłosić szkodę i na jakich zasadach można skorzystać ze świadczenia. Zwrot kosztów post factum najczęściej nie jest możliwy.[/ramka]
[ramka][b]Podstawowy zakres assistance dla MSP[/b]
- Pomoc techniczna (dojazd, naprawa, koszt robocizny i/lub części zamiennych) takich fachowców, jak: szklarz, ślusarz, elektryk, specjalista systemów grzewczych lub alarmowych, hydraulik; pomoc taka przysługuje w razie zdarzenia losowego (np. włamanie, wandalizm, stłuczenie szyby, pożar, zwarcie/przepalenie instalacji, zalanie, awaria systemów grzewczych lub alarmowych).
- Dozór lub przewiezienie zagrożonego mienia firmy po włamaniu, pożarze lub innym zdarzeniu losowym (organizacja usługi firmy ochrony mienia lub transportowej, ewentualnie pokrycie kosztów tej usługi).
- Organizacja lub pokrycie kosztów sprzątania po szkodzie wywołanej zdarzeniem losowym.
- Pomoc techniczna specjalistycznych serwisów (dojazd, naprawa, koszty robocizny); chodzi o naprawę interwencyjną sprzętu biurowego (drukarki, ksero itp.) lub komputerowego.
- Interwencyjny assistance medyczny; obejmuje telefoniczną informację medyczną, interwencję lekarza w pracy, przewóz sanitarny chorych lub poszkodowanych; z pomocy mogą korzystać właściciele firm lub pracownicy w razie wypadku w pracy lub nagłego zachorowania.
- Informacja i pomoc prawna w zakresie różnych obszarów działalności firmy; informacja telefoniczna, dostęp do wzorów dokumentów, do pisemnych opinii prawnych.
- Organizacja usług odpłatnego usuwania różnych usterek, organizacja remontów.
- Pomoc przy zatrudnianiu pracowników zastępczych.
- Pomoc informacyjna i organizacyjna dla pracowników, którzy otrzymali wypowiedzenie.
- Dostęp do infolinii dostosowanych do profilu działalności firmy.[/ramka]
[ramka][b]Z jakiej pomocy można skorzystać[/b]
- Właściciel baru zadzwonił do centrum alarmowego Europ Assistance Polska (numer wskazany w polisie ubezpieczeniowej) z informacją, że w lokalu została wybita szyba. Firma zamówiła szklarza. Fachowiec pojawił się na miejscu zdarzenia w ciągu 30 minut. Naprawa zajęła mu trzy godziny. Klient pokrył koszty zakupu szyby. Za usługę szklarza zapłaciła firma assistance.
- Właściciel biura rachunkowego w małym mieście w województwie śląskim zadzwonił do centrum alarmowego z prośbą o pomoc, bo zepsuł mu się faks. Firma wysłała do niego specjalistę od napraw sprzętu biurowego. Pojawił się on w biurze rachunkowym w ciągu 40 minut i usunął usterkę. Ponieważ nie trzeba było używać części zamiennych, cały koszt interwencji pokryła firma assistance.
- Do centrum alarmowego zgłosiła się telefonicznie młoda kobieta prowadząca salon fryzjerski. Chciała zatrudnić kogoś na staż. Potrzebowała porady dotyczącej różnych form zatrudnienia i podstawowych informacji na temat związanych z tym przepisów prawnych. W ciągu ośmiu godzin klientka otrzymała e-mailem od specjalisty z zakresu prawa pracy wzory umów oraz pełną informację o dalszym postępowaniu.
[i]—źródło: Europ Assistance Polska[/i][/ramka]