Wchodząca dziś w życie nowelizacja ustawy – [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=364382]Prawo ochrony środowiska uchwalona 22 lipca 2010 r. (DzU nr 152, poz. 1019)[/link] poprawia i precyzuje przepisy dotyczące poważnych awarii, które zakwestionowała Komisja Europejska z powodu wadliwego przeniesienia postanowień unijnej dyrektywy.

Przedsiębiorca prowadzący zakład stwarzający zagrożenie wystąpienia awarii przemysłowej ze względu na składowanie w nim substancji niebezpiecznych, zakwalifikowany do kategorii obiektów o podwyższonym ryzyku, zgłasza go do Państwowej Straży Pożarnej, podając oprócz innych informacji także adres strony internetowej oraz rodzaj, ilość i charakterystykę fizykochemiczną i toksykologiczną substancji. Ma też obowiązek opracowania raportu o bezpieczeństwie, w którym powinien wykazać m.in., że przestrzega bezpieczeństwa oraz zasad prawidłowego projektowania i utrzymywania instalacji, w tym magazynów i urządzeń.

Przed dokonaniem zmian w zakładzie, instalacji, procesie przemysłowym lub rodzaju składowanych substancji niebezpiecznych jest obowiązany do przeprowadzenia analizy programu zapobiegania awariom oraz zweryfikowania jego aktualności. Jego zadaniem jest również uzyskanie zatwierdzenia przez komendanta (wojewódzkiego lub powiatowego) Państwowej Straży Pożarnej zmienionego raportu o bezpieczeństwie, a także przekazanie go wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.

[wyimek]O środkach bezpieczeństwa trzeba powiadomić m.in. wójta[/wyimek]

Komendant wojewódzki PSP na podstawie informacji przedsiębiorców ustala w drodze decyzji grupy zakładów, których bliskie położenie może pogłębić skutki ewentualnej awarii ze względu na skoncentrowanie posiadanych niebezpiecznych substancji, powodując tzw. efekt domina.

Prowadzący zakład o dużym ryzyku awarii musi regularnie, co najmniej raz na pięć lat, przekazywać informacje na temat środków bezpieczeństwa i sposobu postępowania w razie poważnych awarii szkołom, domom pomocy społecznej, zakładom opieki zdrowotnej. Informacje te udostępnia się na stronie internetowej zakładu, w jego siedzibie oraz przekazuje wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi.