[b]Jestem skarbnikiem i księgową w kole łowieckim. Kupujemy kukurydzę, ziemniaki, jabłka i buraki od rolników ryczałtowych. Nie jesteśmy przedsiębiorstwem przetwarzającym ani skupującym do dalszej odsprzedaży. Produkty te są przez nas wykorzystywane w celach hodowlanych, wywozimy je do lasu i sadzimy na tzw. pasach zaporowych. W ten sposób zmuszamy zwierzynę łowną do penetracji w lesie, zapobiegając powstawaniu szkód w uprawach rolnych. Czy w takiej sytuacji od 1 lipca tego roku również ciąży na nas obowiązek pobierania i odprowadzania na konto określonego funduszu promocji produktów rolno-spożywczych wpłaty w wysokości 0,1 proc. wartości netto zakupionego towaru? [/b]

Zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=315419]ustawą z 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych[/link] obowiązek naliczania i pobierania od producentów rolnych wpłat na wspieranie badań i promocji określonych grup produktów rolnych powstanie jedynie w przypadku nabycia określonych w ustawie produktów przez określone w ustawie podmioty.

Gdy chodzi o zakup kukurydzy, ziemniaków, jabłek czy buraków, należałoby się zastanowić, czy nie powstanie obowiązek wniesienia wpłaty na Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych bądź na Fundusz Promocji Owoców i Warzyw. Zgodnie z art. 10 ust. 6 i 7 przywołanej ustawy do naliczania i pobierania wpłat od producentów rolnych oraz ich przekazywania do właściwego funduszu promocji zobowiązani są przedsiębiorcy:

- prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa na cele konsumpcyjne zbóż, takich jak: pszenica, żyto, jęczmień, kukurydza, owies i gryka,

- będący podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=172827]ustawy o VAT[/link], którzy:

– skupują owoce lub warzywa od rolników ryczałtowych w celu ich przetworzenia lub odprzedaży,

– wytwarzają owoce i warzywa.

Z brzmienia wskazanych przepisów wynika zatem, że działalność prowadzona przez koło łowieckie, w którym pracuje czytelniczka, nie została nimi objęta. W konsekwencji koło nie będzie obciążone wpłatami na odpowiednie fundusze promocji.

[i]Autorka jest doradcą podatkowym w Kancelarii FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz[/i]