Przewiduje ją tzw. działanie 8.1 „Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej” programu „Innowacyjna gospodarka”. Jest ono dostępne dla mikro- i małych firm, które działają na rynku nie dłużej niż rok (czyli może z niego skorzystać osoba, która dopiero planuje utworzyć firmę). Jedynym warunkiem ubiegania się o wsparcie jest wprowadzenie nowej usługi świadczonej drogą elektroniczną (e-usługa).
W tym wypadku pomoc dla firm jest udzielana zgodnie z zasadami de minimis. W związku z tym przedsiębiorca może liczyć na refundację nawet 85 proc. poniesionych wydatków. Z drugiej strony trzeba uwzględnić, że wartość takiego projektu musi się mieścić w przedziale 20 tys. – 1 mln zł, a maksymalne wsparcie nie może przekroczyć 200 tys. euro.
[srodtytul]Co to jest e-usługa[/srodtytul]
Kluczowym wyznacznikiem do skorzystania z tego działania jest świadczenie usługi elektronicznej (e-usługi). Pod tym terminem rozumiane są świadczenia realizowane całkowicie lub częściowo w sposób automatyczny. Ten automatyzm musi w tym wypadku być realizowany przez technologię informatyczną, np. odpowiednie oprogramowanie. Do innych ważnych cech e-usługi należy zaliczyć to, że:
- polega ona na wysyłaniu i odbieraniu danych za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych,
- jest świadczona na indywidualne żądanie usługobiorcy (jest zindywidualizowana),
- jest realizowana bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji (czyli zdalnie),
- od usługi w ujęciu tradycyjnym odróżnia ją brak udziału człowieka (lub jego minimalny udział) w świadczeniu usługi (udział człowieka powinien się sprowadzać do kontroli sprawności działania systemu, uzupełniania bazy danych lub jej aktualizowania. Sama usługa musi być automatyczna).
Ważnym czynnikiem jest również to, że e-usługa musi spełniać warunek konkretnej odpowiedzi na konkretnie postawione pytanie/zamówienie usługobiorcy. Przykładem tak rozumianych e-usług są np. przeglądarki internetowe, systemy płatności online, antywirusowe skanowanie komputerów online, dostarczanie informacji na urządzenia mobilne (telefony komórkowe), o ile odbywa się to automatycznie na żądanie posiadacza takiego urządzenia. Przykładowo może to być informacja o położeniu (GPS), repertuarze wybranego kina lub teatru, adresie najbliższej restauracji.
[srodtytul]Nie tylko informatycy[/srodtytul]
Chociaż w pierwszej chwili osobom niemającym większej styczności z komputerami i elektroniką może się wydawać, że to wsparcie nie jest dla nich, warto to rozważyć. Liczy się pomysł, odnalezienie niszy rynkowej, wymyślenie ciekawej usługi.
Nie musimy samodzielnie przygotowywać strony technicznej projektu. Sporządzenie odpowiedniego oprogramowania, dzięki któremu nasza usługa ma działać, można bowiem powierzyć firmie zewnętrznej. Nie jest wymogiem, aby programowaniem zajmował się bezpośrednio wnioskodawca. Wydatki na zakup urządzeń, oprogramowania mogą być kosztem kwalifikowanym całego projektu.
[srodtytul]Z wnioskiem do agencji[/srodtytul]
Za realizację tego działania odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Ona również odpowiada za organizację konkursów, czyli wyznaczanie terminów przyjmowania wniosków o dofinansowanie. Zgodnie z przyjętym harmonogramem najbliższy taki konkurs odbędzie się w czerwcu, a następny we wrześniu tego roku. Informacji na ten te-
mat należy szukać na stronie [link=http://www.parp.gov.pl/]www.parp.gov.pl[/link]. Osoby zainteresowane dotacjami na rozwój elektronicznego biznesu powinny odwiedzić także portal [link=http://web.gov.pl/]www.web. gov.pl[/link]. Można tam znaleźć defnicję e-usługi oraz przykłady firm, które realizują podobne projekty.
[ramka][b]Gdzie szukać przepisów[/b]
Pomoc jest udzielana na podstawie [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=280342]rozporządzenia ministra rozwoju regionalnego w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na wspieranie tworzenia i rozwoju gospodarki elektronicznej w ramach programu operacyjnego „Innowacyjna gospodarka 2007 – 2013” (DzU z 2008 r. nr 153, poz. 956 ze zm.)[/link]. W tym akcie znajdziemy m.in. definicję e-usługi; co istotne, wymieniono usługi, które za takie nie zostaną uznane. [/ramka]
[ramka][b]Darmowe szkolenia online[/b]
Nie trzeba wychodzić z domu, aby poszerzyć swą wiedzę. Wystarczy komputer i dostęp do Internetu. Co ważniejsze, taka pomoc jest całkowicie darmowa. Specjalne kursy dla przedsiębiorców oferuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości poprzez stworzoną przez siebie Akademię PARP ([link=http://www.akademiaparp.gov.pl/]www.akademiaparp.gov.pl[/link]). Portal oferuje wiele praktycznych lekcji, w tym m.in.: negocjacje handlowe, zarządzanie jakością, windykacja należności, ochrona własności intelektualnej i przemysłowej. Jednak warte podkreślenia w kontekście zakładania własnej firmy jest to, że na potrzeby osób dopiero planujących uruchomienie własnej działalności gospodarczej utworzono kurs: Jak założyć własną firmę? Obejmuje on między innymi takie zagadnienia, jak:
- uwarunkowania podjęcia działalności gospodarczej,
- podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
- formy opodatkowania podatkiem dochodowym,
- podatek od towarów i usług,
- źródła finansowania działalności gospodarczej,
- formy zatrudnienia,
- obowiązki związane z zatrudnieniem pracowników.
Aby skorzystać ze szkoleń, wystarczy zalogować się na podanej stronie. Kursy są w całości finansowane z funduszy unijnych i budżetu państwa. Tym samym uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z udziałem w nich. Oprócz dostępu do materiałów dydaktycznych uczestnicy mogą korzystać z pomocy specjalnych opiekunów i tutorów, którzy pomagają w przejściu kursu (zarówno przy rozwiązywaniu ewentualnych problemów technicznych, jak i oczywiście merytorycznych). Przed rozpoczęciem szkolenia, jak i po każdej lekcji, uczestnik może również przystąpić do testu. To pozwala się zorientować, jakie postępy poczyniliśmy i ewentualnie jaką partię materiału powinniśmy jeszcze powtórzyć. [/ramka]