Tak uważa Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy w przesłanym do DOBREJ FIRMY stanowisku z 11 sierpnia 2008r. Oznacza to, że np. nadzorując przestrzeganie przepisów o czasie pracy, PIP będzie weryfikować zgodność czasu pracy z ustawą o czasie pracy kierowców tylko wtedy, jeżeli strony stosunku uzgodniły taki charakter zatrudnienia. Nie będzie natomiast badać, czy faktycznie pracownik wykonuje pracę szofera, jeśli w umowie ma wpisane inne stanowisko, np. magazyniera. Decydujący w tej sprawie będzie więc rodzaj wykonywanej pracy określony zgodnie z art. 29 § 1 pkt 1 k.p. w umowie o pracę. Jeśli więc takiej osobie wydaje się, że jej praca bardziej przypomina zadania kierowcy, to o ustalenie charakteru swojego zatrudnienia powinna zwrócić się do sądu pracy.

Z kolei dla Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury w ocenie zadań szofera ważne są inne przepisy, a nie jego umowa o pracę (patrz. Stanowisko Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury z 30 lipca 2008 r. w sprawie kierowców (MR/845054/2008)).

Według tego resortu nawet zatrudniony u pracodawcy magazynier lub dostawca może być kierowcą, jeśli ma odpowiednie uprawnienia do prowadzenia pojazdu. Ministerstwo powołuje się przy tym na definicję kierowcy zawartą w art. 4 lit. c rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego.

Z zawodowym szoferem może więc w trasę wyruszyć mechanik samochodowy z odpowiednimi kwalifikacjami do prowadzenia auta. Dla Departamentu Transportu Drogowego jest on także kierowcą zgodnie z przepisami unijnymi, tworząc ze swoim kolegą załogę. I w taki sposób potraktuje go Inspekcja Transportu Drogowego.

Także odnosząc się do badań lekarskich dla kierowców, Departament Prawny GIP daje prymat umowie o pracę szofera. Wskazuje przy tym, że badanie profilaktyczne przeprowadza się na podstawie skierowania wydanego przez pracodawcę. W nim szef wskazuje m.in. stanowisko pracy, na którym pracownik jest (lub ma być) zatrudniony oraz informacje o występowaniu czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych. Wykazuje też aktualne wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, wykonanych na tych stanowiskach.

GIP podkreśla też, że nie ma przeszkód, aby lekarz prowadzący badania profilaktyczne poszerzył zakres kontroli medycznej o specjalistyczne konsultacje i ekstrabadania. Powinien tak zrobić, jeśli z informacji podanej przez pracodawcę wynika, że pracownik prowadzi służbowe auto. Badania te mogą również opiewać na krótszy termin ważności.

Wszystko to ma bowiem służyć prawidłowej ocenie stanu zdrowia kandydata do pracy lub pracownika, jeżeli obok swoich zasadniczych obowiązków w firmie, np. dostawcy, ma on wykonywać zadania kierowcy.