Nowy system opłat za korzystanie przez ciężarówki z autostrad nie jest jeszcze przesądzony. – Trwają w tej sprawie negocjacje. Obawiamy się, że zostanie przyjęty taki, że nasze koszty za korzystanie z dróg wzrosną – mówi Katarzyna Nowakowska, rzecznik Pekaesu. Jeżeli zostanie przyjęty model najprostszy, czyli pobieranie opłat na takich zasadach, jak za samochody osobowe, koszty przewoźników mogą wzrosnąć co najmniej kilkakrotnie. Winieta dla jednej ciężarówki kosztuje ok. 3 tys. zł rocznie. W przypadku firm logistycznych koszt dla jednego pojazdu może wzrosnąć, w zależności od trasy, nawet do 3 tys. zł miesięcznie.

Przewoźnicy drogowi wczoraj od 12 protestowali przeciwko koncepcji powrotu do autostrad płatnych. Na godzinę zatrzymali samochody na poboczach. Nie wiadomo, jaka była skala protestu, ale udział w nim zapowiedzieli właściciele ok. 100 tys. ciężarówek. Z polskich dróg rocznie korzysta ok. 300 tys. samochodów ciężarowych.

Zniesieniu winiet przeciwni są też koncesjonariusze autostrad. – Zgodnie z informacją zawartą w uzasadnieniu projektu ustawy ok. 65 proc. samochodów ciężarowych obecnie jeżdżących autostradami zjedzie na drogi równoległe. Oznacza to, że ruch na obsługiwanej przez nas trasie zmniejszy się o ok. 6 tys. ciężarówek – mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka Autostrady Wielkopolskiej SA. Przeniosą się one na drogi alternatywne, a to oznacza, że ich stan znacznie się pogorszy, konieczne będą więc wydatki na remonty.

Zniesienie systemu winiet rząd uzasadnia faktem, że w tym roku wpływy z ich sprzedaży do Krajowego Funduszu Drogowego będą niższe niż rekompensaty dla koncesjonariuszy. Według szacunków rząd musiałby odpłacić ok. 150 mln zł. Jak wyliczył resort infrastruktury, utrzymując obecny system płatności w 2012 r., budżet musiałby dopłacić za przejazd ciężarówek po autostradach 1,64 mld zł.

Z tą argumentacją nie zgadzają się koncesjonariusze. – Likwidując winiety, rząd pozbawia się wpływów do budżetu w wysokości 2 – 3 mld rocznie, koszty rekompensat znacznie zawyża – mówi Zofia Kwiatkowska.

Ostatnie winiety można kupić do końca czerwca. Będą ważne przez rok. Winiety ma zastąpić elektroniczny system poboru opłat. Zanim to jednak nastąpi, ciężarówki po drogach ekspresowych będą poruszać się za darmo. Projekt ustawy przewiduje możliwość wprowadzenia nowego poboru opłat już w lipcu 2009 roku. Realnie może to nastąpić za kilka lat.