Jest to oznaczenie tak podobne do trzech znaków, pod którymi wydaje swoje pisma spółka Edipresse Polska, że mogłoby wprowadzać odbiorców w błąd – stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie Agora zgłosiła do Urzędu Patentowego znak słowno-graficzny: „Dziecko – Miesięcznik Troskliwych Rodziców” dla czasopism, gazet, usług reklamowych itp. Miesięcznik wychodził jednak krótko, gdyż jego tytuł zablokowało wydawnictwo Edipresse Polska, wydające m.in. pisma „Twoje Dziecko” i „Dziecko” oraz internetowe „Twojedziecko. pl”.
Stwierdzając podobieństwo do tych tytułów, UP odmówił rejestracji znaku zgłoszonego przez Agorę. Art. 132 ust. 2 pkt 2 prawa własności przemysłowej, na który się powołał, zabrania rejestracji znaku towarowego identycznego lub podobnego do znaku zarejestrowanego już wcześniej na rzecz innej osoby dla towarów identycznych lub podobnych, jeżeli jego używanie może wprowadzić w błąd odbiorców.
Agora złożyła skargę do WSA.
– Słowo „dziecko”, powszechnie używane na rynku prasowym, nie ma zdolności odróżniającej – argumentował podczas rozprawy rzecznik patentowy Zygmunt Wróblewski. – Niedopuszczalne jest, ażeby zawłaszczył je jeden podmiot do oznaczania tytułów prasowych o tematyce dziecięcej. UP skupił się też na jednym tylko elemencie słownym: dziecko, podczas gdy znaki trzeba porównywać w całości. A więc w tym wypadku z dodatkowym określeniem: „Miesięcznik Troskliwych Rodziców”.
Przedstawiciel UP podkreślał natomiast podobieństwo znaków, w których głównym i tożsamym zarazem elementem jest słowo „dziecko”.
– Nie mogą funkcjonować na rynku prasowym czasopisma o tytułach podobnych do innych pism – mówił.
Oddalając skargę Agory, sąd stwierdził, że rejestracja zgłoszonego znaku była rzeczywiście niedopuszczalna. Występuje tu bowiem ewidentne podobieństwo do znaków Edipresse. Wszystko są to tytuły prasowe, w których dominuje słowo „dziecko”. „Miesięcznik troskliwych rodziców” to tylko uzupełnienie. Przeciętny czytelnik, który zwraca uwagę przede wszystkim na pierwsze słowo tytułu, mógłby więc myśleć, że jest to kolejna odmiana pism tego samego wydawcy. Wyrok (sygn. VI SA/Wa 181/08) jest nieprawomocny. Agora złoży prawdopodobnie skargę kasacyjną.
Polski rynek pism dla rodziców zdominowało wydawnictwo Edipresse Polska. Ma miesięczniki „Mamo, to ja”, „Twój Maluszek” i „Twoje Dziecko”, a oprócz tego m.in. magazyny „Będę mamą” i „Przedszkolak”. Parentingowy miesięcznik Agory „Dziecko” to jeden z najlepiej sprzedających się w tym segmencie prasy tytułów. Rywalizuje nie tylko z tytułami Edipresse, ale także z magazynami innych dużych graczy, jak Bauer (wydaje „Mam dziecko”), G+J Polska („Rodzice”), a od roku także z Muratorem, który od lutego wydaje „M jak mama”, ma też już w portfolio zakupowy magazyn „Dziecko, zakupy i my”.
Po wielu miesiącach wzrostu i debiutów nowych magazynów dla rodziców rynek pism parentingowych wciąż się rozwija. W kwietniu startuje kolejny tytuł dla rodziców wydawnictwa Valkea Media.
—ele