Spółka realizuje inwestycję mieszkaniową składającą się z 40 mieszkań o identycznym rozmiarze, rozkładzie i cenie. Do 31 grudnia 2016 r. spółka sprzedała notarialnie 24 mieszkania. W trakcie realizacji inwestycji spółka zidentyfikowała usterki dotyczące instalacji wodnej, których koszt przeprojektowania i naprawy wyceniła na 3 mln zł.
W jakiej wysokości spółka powinna rozpoznać rezerwę z tego tytułu w sprawozdaniu finansowym na 31 grudnia 2016 r.? – pyta czytelnik.
Opisana w pytaniu rezerwa projektowa, podobnie jak inne rezerwy, powinna zostać utworzona na podstawie MSR 37 „Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe", który stwierdza, że rezerwę tworzy się wówczas gdy:
- na jednostce ciąży obecny obowiązek (prawny lub zwyczajowo oczekiwany) wynikający ze zdarzeń przeszłych,
- prawdopodobna jest konieczność wydatkowania środków zawierających korzyści ekonomiczne w celu wypełnienia obowiązku,
oraz
- można dokonać wiarygodnego szacunku kwoty tego obowiązku.
Biorąc powyższe pod uwagę, a w szczególności pierwszy z wymienionych warunków, należy zauważyć, że na spółce ciąży obowiązek prawny usunięcia usterki tylko w zakresie dotyczącym już sprzedanych mieszkań. Spółka nie ma obowiązku utworzenia specyficznej rezerwy w części, w jakiej dotyczy ona jeszcze niesprzedanych lokali ze względu na to, że spółka nie jest związana umową, która wymagałaby zrealizowania takiej naprawy.
Ponieważ do tej pory spółka podpisała umowy jedynie na 60 proc. (24 z 40 identycznych lokali) łącznej liczby lokali, więc w takiej proporcji powinna utworzyć rezerwę projektową na naprawę usterek dotyczących instalacji wodnej.
W konsekwencji, spółka powinna rozpoznać w sprawozdaniu z sytuacji finansowej na 31 grudnia 2016 r. rezerwę projektową w kwocie 1 800 000 zł (60 proc. x 3 000 000 zł).
Spółka powinna powiększać wspomnianą rezerwę za każdym razem, gdy podpisuje umowę sprzedaży z klientem. Zwiększenie rezerwy powinno odbywać się w korespondencji ze zwiększeniem kosztów wyrobów sprzedanych spółki w danym okresie.
Rezerwa będzie też ulegała pomniejszeniu w miarę ponoszenia kosztów w celu usunięcia wspomnianej usterki. ?
Małgorzata Dankowska partner, doradca podatkowy, TPA
Poland Maciej Krokosiński dyrektor w Dziale Audytu i doradztwa gospodarczego, TPA Poland