Uzgodnienie sald polega na wzajemnym potwierdzeniu stanu rozliczeń pomiędzy stronami transakcji. W drodze potwierdzenia sald inwentaryzuje się należności, ?w tym udzielone pożyczki, aktywa finansowe na rachunkach bankowych, zdematerializowane papiery wartościowe oraz składniki majątku powierzone innym jednostkom.

Z potwierdzeniem sald należności występuje wierzyciel. Inwentaryzacja należności następuje poprzez uzyskanie od kontrahenta pisemnego potwierdzenia, że uznaje on saldo (lub kilka sald) i tym samym uznaje kwotę wymagającą zapłaty. Potwierdzenie sald należności jest więc również formą przypomnienia dłużnikom o nieuregulowanych należnościach wobec jednostki, a tym samym stanowi podstawę do ich dochodzenia. Ujawnia należności wątpliwe ?i sporne.

W przypadku środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych uzgodnienie salda następuje na podstawie dokumentu przesłanego przez bank, który prowadzi rachunek bankowy jednostki. W taki sam sposób inwentaryzuje się również akcje oraz inne papiery wartościowe mające postać zdematerializowaną.

Uwaga! W sytuacji gdy uzyskanie potwierdzenie salda jest niemożliwe, potwierdzenie sald należności odbywa się drogą porównania ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.