Aktualizacja: 13.11.2024 10:36 Publikacja: 13.11.2024 04:32
Foto: Adobe Stock
– Europejska branża motoryzacyjna przechodzi teraz przez jeden z najcięższych kryzysów w swojej historii – przyznaje Jacek Opala, prezes firmy Exact x Forestall, komentując jej najnowszy raport MotoBarometr z prognozami na najbliższe miesiące, do połowy 2025 r. Świadomość kryzysu widać w wynikach raportu, do którego dotarła „Rzeczpospolita”.
Pokazuje on największy od lat pesymizm szefów fabryk motoryzacyjnych w 11 krajach Europy. W tym w Polsce, gdzie aż 32 proc. uczestników badania Exact x Forestall przewiduje w najbliższych miesiącach spadek zatrudnienia. Ten odsetek jest nie tylko ośmiokrotnie wyższy niż przed rokiem, ale też wyższy niż w pozostałych badanych krajach. W dodatku tylko co piąty badany w Polsce spodziewa się wzrostu zatrudnienia, co jest drugim z najgorszych wyników w badanych krajach, na równi z Czechami i Węgrami.
W ciągu ostatnich pięciu lat liczba firm zajmujących się odkrywaniem leków zwiększyła się w Polsce o niespełna 8 proc. Zdecydowanie mocniej urosły nakłady na biotechnologię. Ale nadal stanowią kroplę w morzu potrzeb.
Niewielkie przedsiębiorstwa wciąż obawiają się wzrostu kosztów. Nieustającym powodem do niepokoju jest też dla nich biurokracja, kontrole urzędowe czy skarbowe. A to nakłada się na kłopoty związane z kondycją gospodarki.
Od przyszłego roku samochody mogą podrożeć o kilka, kilkanaście tysięcy złotych z powodu wzrostu kosztów produkcji przez nowe regulacje emisji spalin. Natomiast potanieć mogą auta elektryczne
Pracownicy nad Wisłą częściej deklarują poczucie dobrostanu i stabilności zawodowej niż ogół badanych na świecie, choć są nieco mniej zadowoleni z szefów i mniej pewni pracy.
Dane na temat przemieszczania się ludności, czy zagęszczenia mieszkańców, pomagają firmom i miastom podejmować odpowiednie decyzje.
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje fabryki. Zwiększa efektywność i wydajność, przekładając się na wymierne korzyści dla przedsiębiorców.
Hiszpanie udowodnili, że niezawodność i stabilny rozwój są kluczem do zaufania, jakim obie marki darzą klienci.
Październik był drugim miesiącem z rzędu, gdy wybór ofert na portalach rekrutacyjnych był większy niż rok wcześniej. Część pracodawców może się już szykować na poprawę wspartą środkami z KPO.
Kolejny wzrost płacy minimalnej w 2025 r. już podbija plany podwyżkowe firm, ograniczając jednak ich gotowość do zwiększania zatrudnienia.
Niemieckie firmy pracują na pół gwizdka i tną zamówienia dla poddostawców z Polski. Unijna wojna na cła z Chinami, a w perspektywie prawdopodobnie też z USA, najmocniej poobija polski przemysł motoryzacyjny.
Podczas gdy według strategii migracyjnej z zagranicy będziemy ściągać głównie fachowców i profesjonalistów, to firmy zabiegają o pracowników bez kwalifikacji.
Zatrudnianie żołnierzy pełniących służbę w Wojskach Obrony Terytorialnej i aktywnej rezerwy będzie od 12 listopada 2024 r. wiązało się dla pracodawcy z profitami w podatkach i lepszą sytuacją w przetargach.
Aby ożywić rynek pracy, politycy powinni zająć się wdrożeniem już istniejącego prawa i powstrzymać się od pochopnych zmian.
Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Motoryzacyjnych CLEPA alarmuje, że narzucona przez unijnych polityków elektromobilność rujnuje przemysł samochodowy.
Spadki sprzedaży samochodów boleśnie uderzają w polskie fabryki części i komponentów. Słabnący udział elektryków w rynku pogarsza sytuację całej branży motoryzacyjnej.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas