Aktualizacja: 13.11.2024 10:36 Publikacja: 13.11.2024 04:32
Foto: Adobe Stock
– Europejska branża motoryzacyjna przechodzi teraz przez jeden z najcięższych kryzysów w swojej historii – przyznaje Jacek Opala, prezes firmy Exact x Forestall, komentując jej najnowszy raport MotoBarometr z prognozami na najbliższe miesiące, do połowy 2025 r. Świadomość kryzysu widać w wynikach raportu, do którego dotarła „Rzeczpospolita”.
Pokazuje on największy od lat pesymizm szefów fabryk motoryzacyjnych w 11 krajach Europy. W tym w Polsce, gdzie aż 32 proc. uczestników badania Exact x Forestall przewiduje w najbliższych miesiącach spadek zatrudnienia. Ten odsetek jest nie tylko ośmiokrotnie wyższy niż przed rokiem, ale też wyższy niż w pozostałych badanych krajach. W dodatku tylko co piąty badany w Polsce spodziewa się wzrostu zatrudnienia, co jest drugim z najgorszych wyników w badanych krajach, na równi z Czechami i Węgrami.
Liderem branży jest Budimex, który obecnie realizuje 27 kontraktów o wartości 11,3 mld zł. Na drugim miejscu jest Mirbud z portfelem 19 umów wartych niemal 9,8 mld zł – wynika z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Branża motoryzacyjna ma za sobą trudne lata, a 2025 r. też będzie pełen wyzwań. W obliczu narastających napięć geopolitycznych sektor musi mocno postawić na innowacje, w tym na AI.
W branży e-handlu pojawia się nowy trend – conversational commerce, czyli zakupy wyszukiwane wprost w chatbotach AI. Wiele rodzimych firm nie popłynie jednak na fali boomu, bo nie ma nawet swojej strony w sieci.
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje branżę jubilerską, usprawniając projektowanie, produkcję i sprzedaż biżuterii. Czy nowoczesna technologia na zawsze odmieni ten sektor?
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Trwający od lat negatywny trend odchodzenia kierowców z zawodu wyhamował, a tradycyjni taksówkarze znów siadają za kółko. Branżą ponownie mogą jednak wstrząsnąć przepisy o pracy platformowej.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Nie będzie podwyżki sankcji za wykroczenia przeciwko prawom pracownika. To efekt czwartkowego głosowania w Sejmie nad ustawą o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP.
Przed pracodawcami nie lada wyzwanie, aby jednocześnie zapewnić zgodność z nowymi regulacjami dot. różnorodności i nie narazić się na oskarżenia o dyskryminację.
Nacisk władz UE na elektryfikację branży jest jednym ze źródeł problemów przemysłu motoryzacyjnego w Europie.
Polska, obok Bułgarii i Rumunii, ma najniższy w Unii wskaźnik wakatów, który pokazuje układ sił na rynku pracy. Wielu, zwłaszcza mniejszych, firm nie stać na zwiększanie zatrudnienia.
Zarząd Poczty Polskiej zapowiedział wypłacenie pracownikom premii rocznej w łącznej wysokości 200 mln zł. W przeliczeniu na jednego pracownika da to średnio niemal 5 tys. zł brutto. Wygląda też na to, że spółka zakończyła proces zwolnień pracowników.
Polscy producenci pociągów w pospiechu rozbudowują moce przerobowe, aby sprostać zamówieniom wartości kilkunastu miliardów złotych.
Ministerstwo Aktywów Państwowych wypłaciło 13 marca Poczcie Polskiej dotację celową w wysokości prawie miliarda złotych na pokrycie kosztów świadczenia powszechnych usług pocztowych za 2023 r.
Przemysł samochodowy ma poprawić konkurencyjność, zwłaszcza wobec Chin. Największe ugrupowanie w europarlamencie domaga się cofnięcia zakazu sprzedaży aut spalinowych po 2035 r.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas