Stosunki między pracownikami sądów różnią się nieco od tych w zwykłych firmach. Wynika to z faktu, że w sądach spotykają się pracownicy o bardzo różnym statusie, kulturze i wykształceniu. Dlatego tak istotne są działania prewencyjne mające zapobiegać zjawisku mobbingu.
Pojęcie mobbingu obrasta różnego rodzaju mitami i wyobrażeniami pracowników. Generalnie jest ono nadużywane, dlatego warto na wstępie sięgnąć do przepisów. Definicję mobbingu zawiera art. 943 § 2 kodeksu pracy, w myśl którego mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko niemu, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu, zaniżającym ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie, izolowanie go od współpracowników lub wyeliminowanie z zespołu. Jest to więc definicja dość ogólna i rozbudowana.