Reklama

Dlaczego mediacja nie odnosi sukcesów

Na uwagę zasługują sprawy, które można bezpośrednio powiązać z ekonomią. To kluczowe dla mediacji, bo mówi, co się bardziej opłaca: proces czy ugoda.

Publikacja: 25.10.2023 02:00

Dlaczego mediacja nie odnosi sukcesów

Foto: Adobe Stock

Przyzwyczailiśmy się do reformowania sądów. Kolejne rządy zawsze coś dodają – kodeksy puchną, sprawy się komplikują, tylko przełomu brakuje, bo zmiany niewiele znaczą. Tymczasem obok świat zmienił się radykalnie. Digitalizacja sprawia, że do wszystkiego służą komputery, mamy je teraz w telefonach i żyjemy w sieci. Dlatego wszystko jest e-: e-bilety, e-konta bankowe, e-listy, e-książki, mamy e-przyjaciół (e-wrogów), robimy e-zakupy – więc potrzebujemy również e-sądów. Komunikacja elektroniczna odmienia relacje międzyludzkie, przełamując bariery odległości i czasu. Zmieniła również sposób naszego myślenia. Przyzwyczajamy się do interfejsu graficznego zamiast werbalnych komunikatów, klikanie zastępuje wysiłek fizyczny, a kopiuj-wklej wysiłek umysłowy. A bez wysiłku umysłowego nie będzie żadnego postępu w świecie nowoczesnych technologii. Może więc jedną z przyczyn kryzysu w sądach jest mentalność kopiuj-wklej i wiara w moc sprawczą klikania?

Pozostało jeszcze 95% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Sądy i Prokuratura
Agata Łukaszewicz: Jak komentować wyroki sądów
Sądy i Prokuratura
Prokuratura w potrzasku budżetu na 2026 rok. Jacek Skała: asystenci uciekną do sądów
Sądy i Prokuratura
Reformy czy tylko nękanie innych sędziów
Sądy i Prokuratura
Rezonans publiczny wyroków sądowych to ich krzywe zwierciadło
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Sądy i Prokuratura
Czas zinwentaryzować sądowe pobojowisko
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama
Reklama