Aktualizacja: 15.05.2025 08:09 Publikacja: 31.01.2024 02:00
Foto: Adobe Stock
Wydaje się, że pośród wielu różnych wątków dyskusji o skutkach prezydenckiego aktu łaski z 23 stycznia 2024 r. dla statusu prawnego Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika umyka nam wątek najważniejszy, a mianowicie ten, który wynika bezpośrednio z Konstytucji RP.
Podstawowe znaczenie ma tu art. 99 ust. 3 Konstytucji RP, który determinuje granice prezydenckiego prawa łaski czy też limituje dopuszczalny zakres zastosowania tego prawa. Czyni to w ten sposób, że bezwarunkowo i kategorycznie stanowi, iż osoba skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego nie może być wybrana do Sejmu lub do Senatu.
Koncepcja radykalnych rozliczeń tzw. neosędziów zaczyna się nie podobać nawet tym, którzy odwracanie reform PiS...
Nie wyobrażam sobie, aby kolejny prezydent nie podjął współpracy w rozwiązaniu problemu nieprawidłowych powołań...
Proponowane środki naprawcze w postępowaniu cywilnym doprowadzą w istocie do dalszej zapaści sądownictwa.
Poziom komentowania wyroków sądowych w debacie publicznej, w której ochoczo uczestniczą media, jest niekiedy nie...
W imię satysfakcji grupki sędziów-polityków zabieracie nam spokój, prawo do pracy w sądzie, do którego awansowal...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas