Aktualizacja: 20.02.2021 10:39 Publikacja: 20.02.2021 00:01
Foto: Adobe Stock
Kodeks Hammurabiego w § 197 stanowił: „Jeżeli kość obywatel złamał, kość złamią mu". Od tamtego czasu system kar stosowanych wobec sprawców przestępstw uległ radykalnej przemianie.
Zwłaszcza w okresie Oświecenia podnoszono postulaty zerwania z samowolą władzy wobec obywateli i otoczenia ich ochroną prawną oraz odstąpienia od stosowania kar okrutnych, w szczególności cielesnych, połączonych z udręczeniem skazanego. Było to zalążkiem idei humanitaryzmu w prawie karnym, który domagał się rezygnacji z kar okrutnych, powodujących zbędne z punktu widzenia pożytku społecznego cierpienia osoby karanej. Kary okrutne powodują solidaryzowanie się z osobą karaną, którą bardziej postrzega się jako ofiarę przemocy władzy niż zbrodniarza. Cesare Beccaria głosił, że pewność ukarania, choćby umiarkowanego, zawsze zrobi większe wrażenie niż strach przed inną, surowszą karą, z którą jednak łączy się nadzieja na bezkarność.
Polski wymiar sprawiedliwości potrzebuje jak nigdy wcześniej większego zaangażowania społecznego. Ważne, żeby uz...
Proces przywracania praworządności trwa stanowczo za długo – mówi Beata Morawiec, sędzia Sądu Okręgowego w Krako...
W momencie gdy niemający większości politycy zaczynają omijać lub łamać normy konstytucyjne, zadaniem każdego uc...
Poszukiwane są różne metody, aby tylko dokuczyć koledze i wykazać się przed szefostwem. Wydaje się, że wojna w w...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Wystarczyło, że sędzia porównał godzinę doprowadzenia Zbigniewa Ziobry z godziną zamknięcia posiedzenia sejmowej...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas