Aktualizacja: 20.02.2021 10:39 Publikacja: 20.02.2021 00:01
Foto: Adobe Stock
Kodeks Hammurabiego w § 197 stanowił: „Jeżeli kość obywatel złamał, kość złamią mu". Od tamtego czasu system kar stosowanych wobec sprawców przestępstw uległ radykalnej przemianie.
Zwłaszcza w okresie Oświecenia podnoszono postulaty zerwania z samowolą władzy wobec obywateli i otoczenia ich ochroną prawną oraz odstąpienia od stosowania kar okrutnych, w szczególności cielesnych, połączonych z udręczeniem skazanego. Było to zalążkiem idei humanitaryzmu w prawie karnym, który domagał się rezygnacji z kar okrutnych, powodujących zbędne z punktu widzenia pożytku społecznego cierpienia osoby karanej. Kary okrutne powodują solidaryzowanie się z osobą karaną, którą bardziej postrzega się jako ofiarę przemocy władzy niż zbrodniarza. Cesare Beccaria głosił, że pewność ukarania, choćby umiarkowanego, zawsze zrobi większe wrażenie niż strach przed inną, surowszą karą, z którą jednak łączy się nadzieja na bezkarność.
Stymulowana politycznie, przedłużająca się niepewność wyników wyborów podcina gałąź najbardziej wrażliwej sfery...
Koncepcja wyboru sędziów do Krajowej Rady Sądownictwa (KRS) przez polityków jest niezgodna z porządkiem konstytu...
Sądownictwo potrzebuje prawdziwej reformy i dopływu świeżej krwi, a nie rozdrapywania sporów i dryfowania do kol...
Systemy AI przeznaczone do wykorzystywania przez organy wymiaru sprawiedliwości to systemy wysokiego ryzyka.
System szkolenia prokuratorów musi się cechować elastycznością, atrakcyjnością tematyki i istotną przewagą eleme...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas