Tak uznała Komisja Nadzoru Finansowego w interpretacji indywidualnej z 8 czerwca 2012 r. (L. dz. DLU/ 6261/6/2/2012).
Czy pracodawca prowadzący dwa pracownicze programy emerytalne (PPE) powinien kierować się regulacjami wynikającymi ?z art. 7 ust. 2 ustawy o PPE? W jaki sposób połączyć środki tych PPE, gdy ich zarządzającymi są dwie różne instytucje finansowe? Pytania te pracodawca, będący spółką prawa handlowego i prowadzący dla załogi pracownicze programy emerytalne. Nabył on w całości przedsiębiorstwo, które wcielono do jego struktury w formie oddziału mającego status samodzielnego pracodawcy w rozumieniu ?§ 3 kodeksu pracy. Następnie zmienił strukturę w taki sposób, że wcielony oddział utracił status samodzielnego pracodawcy. Po tej zmianie pracodawca ma PPE, które funkcjonowało u niego przed tą transakcją, oraz PPE, które prowadził wcielony oddział. Stosownie do art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (tekst jedn. DzU z 2014 r., ?poz 710, dalej ustawa o PPE) prowadzenie przez pracodawcę jednocześnie więcej niż jednego programu jest dopuszczalne w razie:
- ?nabycia zakładu pracy w całości lub jego zorganizowanej części albo nabycia akcji towarzystwa emerytalnego lub
- ?połączenia pracodawców prowadzących programy.
W pierwszym przypadku w celu zaproponowania gromadzenia środków w jednym programie ?w ciągu trzech lat od dnia nabycia albo połączenia pracodawca powinien zmienić umowę zakładową oraz:
- ?wypowiedzieć lub zmienić umowę z instytucją finansową albo
- ?z połączonych towarzystw emerytalnych utworzyć jedno i doprowadzić do przejęcia funduszu emerytalnego przez jedno ?z towarzystw oraz zlikwidować drugie lub sprzedać jego akcje. Ponadto, w myśl art. 40 ust. 5 ustawy o PPE, likwidacja programu może nastąpić w sytuacji wymienionej w art. 7 ust. 1 ustawy o PPE. KNF wskazała, że z tych przepisów wynika, że prowadzący dwa PPE, aby zaproponować gromadzenie pieniędzy w jednym programie, powinien zmienić umowę zakładową oraz wypowiedzieć lub zmienić umowę z instytucją finansową. Art. 7 ust. 2 ustawy o PPE normujący działania, jakie ma podjąć pracodawca prowadzący dwa PPE, nie określa jednak, co miałoby stanowić przedmiot zmiany umowy zakładowej. Organ nadzoru w tej sprawie uważa, że przez pojęcie zmiany umowy zakładowej należy rozumieć w istocie zmianę tej obowiązującej w programie, który pracodawca zamierza kontynuować. W związku z tym powinien w niej się znaleźć zapis dotyczący rozwiązania umowy obowiązującej w PPE, którego pracodawca nie będzie prowadził, oraz o woli likwidacji tego programu.
Po wypowiedzeniu umowy z zarządzającym środkami w likwidowanym programie na mocy art. 7 ust. 2 oraz art. 40 ust. 5 ustawy o PPE pracodawca powinien złożyć do KNF wniosek o wpis zmian w PPE, który chce nadal prowadzić i jednocześnie wniosek o wykreślenie tego, który kończy byt.
Anna ?Wijkowska, radca prawny ?w Kancelarii Prawa Pracy Wojewódka ?i Wspólnicy sp.k.
Stanowisko KNF zaprezentowane ?w odpowiedzi na pytania pracodawcy w pełni odpowiada powszechnym regulacjom i zasadom interpretacji norm prawnych. ?KNF słusznie wskazała, ?że z przepisów dotyczących PPE wynika, iż prowadzący dwa PPE ?na skutek zmian własnościowych czy organizacyjnych w celu zaproponowania gromadzenia środków w jednym PPE powinien zmienić umowę zakładową oraz wypowiedzieć lub zmienić umowę ?z instytucją finansową. ?Ponadto KNF podała, że wniosek złożony przez pracodawcę ?na podstawie art. 7 ust. 2 oraz ?art. 40 ust. 5 ustawy o PPE pozwoli zlikwidować jeden z dwóch prowadzonych programów, ale jego likwidacja może nastąpić dopiero po wydaniu decyzji przez organ nadzoru. Takie działanie umożliwia też modyfikację warunków PPE, który firma planuje dalej prowadzić dla wszystkich zatrudnionych. Natomiast realizacja art. 7 ust. 2 ustawy o PPE oznacza konieczność podjęcia przez pracodawcę dalszych działań będących konsekwencją tych zmian. ?W szczególności chodzi ?o likwidację jednego z PPE. Pracodawca musi podjąć działania informacyjne wobec uczestników likwidowanego PPE. ?Wszelkie zmiany warunków funkcjonowania PPE ?prowadzonego przez pracodawcę, ?a co za tym idzie – modyfikacje umowy zakładowej, wymagają ?w pierwszej kolejności ich akceptacji przez reprezentację załogi będącą stroną umowy ?oraz rejestracji w rejestrze PPE prowadzonym przez KNF.