Aktualizacja: 27.07.2017 07:00 Publikacja: 27.07.2017 07:00
Foto: 123RF
Uprawnienia związane z rodzicielstwem kobiety zatrudnionej na podstawie umowy o pracę uregulowane są w kodeksie pracy. Z jego przepisów wprost wynika, że pracownik ma co do zasady prawo do 20 tygodni urlopu macierzyńskiego, 32 tygodni urlopu rodzicielskiego oraz urlopu wychowawczego. Regulacje te nie dotyczą jednak osób prowadzących działalność gospodarczą, bowiem nie podlegają one przepisom kodeksu pracy. Oznacza to, że przedsiębiorczym mamom nie przysługuje prawo do urlopu macierzyńskiego.
Matki prowadzące działalność gospodarczą są jednak uprawnione do zasiłku macierzyńskiego za okres odpowiadający czasowi trwania urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego. Warunkiem uzyskania prawa do zasiłku jest podleganie ubezpieczeniu chorobowemu w momencie narodzin dziecka. O ile w przypadku osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę ubezpieczenie chorobowe jest obowiązkowe, tak dla przedsiębiorcy jest ono dobrowolne. Objęcie nim zależy więc od jego decyzji w tym zakresie. Jeśli zatem przedsiębiorcza mama chce otrzymywać zasiłek macierzyński, musi zgłosić się do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.
W ramach deregulacji eksperci proponują, aby ZUS przejął obowiązki związane z rozliczaniem składek przez płatnik...
Wykonywanie pracy przez pracownika w różnych miejscowościach, do czego zobowiązuje go umowa o pracę, nie stanowi...
Większość przedsiębiorców zapłaci w 2026 r. mniejszą składkę zdrowotną niż w 2025 r. Tak wynika z przyjętej prze...
Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja muszą...
Warunków przyspieszenia transformacji technologicznej nad Wisłą jest wiele. Potrzebne są inwestycje w pracowników, w tym ich szkolenia, ale też dbałość o zdrowie. Nieodzowne są też ułatwienia natury prawnej i jak zawsze – finansowanie.
Ubezpieczenie w KRUS nie wlicza się do okresu prowadzenia działalności, od którego zależy prawo do małego ZUS Plus.
My jesteśmy gotowi na wszystkie scenariusze. Wprowadziliśmy wiele nowych modeli samochodów osobowych, w tym SUV-y, crossovery i auta sportowe. Mamy też pojazdy użytkowe dla wszystkich rodzajów działalności – mówi Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas