Katalog i karty można znaleźć w internecie na nowej stronie ZUS (beta.zus.pl) albo – w formie papierowej – w każdej placówce Zakładu.

Katalog podzielony jest na trzy części. W pierwszej są wymienione świadczenia i dodatki, o które można się starać w ZUS, a w drugiej – usługi, z jakich mogą skorzystać osoby już uprawnione do emerytur i rent. Trzecia część katalogu to spis dokumentów wystawianych przez ZUS, m.in. zaświadczeń, legitymacji.

Każde zagadnienie wymienione w katalogu ma tzw. kartę usługi, w której są szczegółowe wyjaśnienia. W karcie ZUS opisuje, jak krok po kroku załatwić daną sprawę.

Osiem sekcji

Karta podzielona jest na osiem sekcji. Klient znajdzie w niej odpowiedzi na takie pytania, jak:

- kogo dotyczy – w tym miejscu ZUS określa, do kogo kierowana jest dana usługa i jakie są warunki, aby z niej skorzystać, np. jakie trzeba spełnić warunki, aby otrzymać emeryturę pomostową,

- jakie dokumenty są wymagane – ZUS wskazuje właściwy wniosek oraz niezbędną dokumentację,

- kiedy złożyć dokumenty,

- gdzie i jak złożyć dokumenty – ZUS określa miejsce i tryb składania dokumentów oraz informuje o możliwości złożenia ich elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS,

- jak i kiedy ZUS załatwi sprawę,

- czy można się odwołać.

Więcej szczegółów

W sekcji „informacje dodatkowe" znajdują się inne ważne zagadnienia, np. w karcie o emeryturze pomostowej można przeczytać o:

- ustaniu i zawieszeniu prawa do tej emerytury,

- wycofaniu wniosku oraz

- rekompensacie z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.

W każdej karcie jest też podstawa prawna.

Korzystając z katalogu i kart w formie elektronicznej wystarczy kliknąć na poszczególne sekcje, aby uzyskać szczegółowe informacje. Katalog i karty zostały też przygotowane w formie papierowej. Można je pobrać z placówki ZUS. Katalog ma formę plakatu i ulotek, a karty są zebrane w specjalnym segregatorze.

—oprac. pracownicy Centrali ZUS