Katalog i karty można znaleźć w internecie na nowej stronie ZUS (beta.zus.pl) albo – w formie papierowej – w każdej placówce Zakładu.
Katalog podzielony jest na trzy części. W pierwszej są wymienione świadczenia i dodatki, o które można się starać w ZUS, a w drugiej – usługi, z jakich mogą skorzystać osoby już uprawnione do emerytur i rent. Trzecia część katalogu to spis dokumentów wystawianych przez ZUS, m.in. zaświadczeń, legitymacji.
Każde zagadnienie wymienione w katalogu ma tzw. kartę usługi, w której są szczegółowe wyjaśnienia. W karcie ZUS opisuje, jak krok po kroku załatwić daną sprawę.
Osiem sekcji
Karta podzielona jest na osiem sekcji. Klient znajdzie w niej odpowiedzi na takie pytania, jak:
- kogo dotyczy – w tym miejscu ZUS określa, do kogo kierowana jest dana usługa i jakie są warunki, aby z niej skorzystać, np. jakie trzeba spełnić warunki, aby otrzymać emeryturę pomostową,
- jakie dokumenty są wymagane – ZUS wskazuje właściwy wniosek oraz niezbędną dokumentację,
- kiedy złożyć dokumenty,
- gdzie i jak złożyć dokumenty – ZUS określa miejsce i tryb składania dokumentów oraz informuje o możliwości złożenia ich elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS,
- jak i kiedy ZUS załatwi sprawę,
- czy można się odwołać.
Więcej szczegółów
W sekcji „informacje dodatkowe" znajdują się inne ważne zagadnienia, np. w karcie o emeryturze pomostowej można przeczytać o:
- ustaniu i zawieszeniu prawa do tej emerytury,
- wycofaniu wniosku oraz
- rekompensacie z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.
W każdej karcie jest też podstawa prawna.
Korzystając z katalogu i kart w formie elektronicznej wystarczy kliknąć na poszczególne sekcje, aby uzyskać szczegółowe informacje. Katalog i karty zostały też przygotowane w formie papierowej. Można je pobrać z placówki ZUS. Katalog ma formę plakatu i ulotek, a karty są zebrane w specjalnym segregatorze.
—oprac. pracownicy Centrali ZUS