– Jestem na emeryturze, nie rozwiązałam umowy o pracę. W tym roku wszyscy pracownicy dostaną wypowiedzenie z pracy, ponieważ 30 września 2010 r. zakład kształcenia ulega likwidacji.
Kiedy i czy powinnam złożyć podanie o rozwiązanie umowy o pracę w związku z przejściem na emeryturę? Czy otrzymam dwie odprawy? - pyta czytelniczka.
Pracownica otrzyma jedną bądź dwie odprawy, w zależności od sposobu i przyczyny rozwiązania stosunku pracy.
Pracownikowi, który spełnił warunki do nabycia prawa do emerytury i którego stosunek pracy ustaje w związku z przejściem na emeryturę, przysługuje prawo do odprawy emerytalnej (art. 92[sup]1[/sup] § 1 k.p.).
[srodtytul]Po zmianie statusu[/srodtytul]
Warunkiem nabycia prawa do takiego świadczenia jest ustanie stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę. Sam tryb, w jakim zostanie rozwiązany stosunek pracy, nie ma natomiast znaczenia, np. rozwiązanie umowy o pracę na mocy porozumienia stron czy wypowiedzenie ze strony pracownika lub pracodawcy.
Najistotniejsze jest, aby zaistniał związek między zakończeniem umowy o pracę i przejściem na emeryturę. Zawarty w art. 92[sup]1[/sup] § 1 k.p. zwrot „przejście na emeryturę” oznacza bowiem zamianę statusu pracownika lub pracownika emeryta na status wyłącznie emeryta.
Odprawa będzie należna w sytuacji, gdy pracownik w związku z rozwiązaniem stosunku pracy chce korzystać z uprawnień emerytalnych, osiągając tym samym wyłącznie status emeryta, nawet jeśli już wcześniej pobierał takie świadczenie [b](wyrok SN z 11 października 2007 r., III PK 40/07).[/b]
Ważne jest również to, aby na dzień rozwiązania stosunku pracy pracownik miał prawo do świadczenia emerytalnego, tj. miał wymagany przepisami wiek i staż pracy (por. [b]uchwała SN z 3 marca 1989 r., III PZP 7/89, oraz wyrok SN z 16 listopada 2000 r., I PKN 81/00). [/b]
Czym innym jest tzw. odprawa ekonomiczna, która została uregulowana w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4A107BD519174AE90D4CABECF16C1B04?id=169524]ustawie z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90, poz. 844 ze zm.)[/link].
[srodtytul]Ekonomiczna to co innego[/srodtytul]
Przysługuje ona w sytuacji zaistnienia jednocześnie dwóch przesłanek:
- umowa o pracę ulega rozwiązaniu z przyczyn niedotyczących pracownika, np. w związku z likwidacją stanowiska,
- pracodawca zatrudnia co najmniej 20 pracowników.
Odprawa przysługuje zarówno w przypadku zwolnień grupowych, jak i indywidualnych, a umowa może być rozwiązana przez pracodawcę albo za wypowiedzeniem, albo na zasadzie porozumienia stron.
Nie należy się natomiast, gdy pracownik sam wypowie umowę o pracę, rozwiąże ją na mocy porozumienia stron, np. w związku z przejściem na emeryturę, czy w sytuacji gdy pracodawca rozwiąże umowę z powodów leżących po stronie pracownika.
[srodtytul]Podwójna wypłata[/srodtytul]
Zatem jeśli umowa z pracodawcą (zatrudniającym co najmniej 20 osób) zostanie rozwiązana przez pracodawcę z przyczyn niedotyczących pracownika, a w związku z ustaniem stosunku pracy pracownik przejdzie na emeryturę, pracodawca będzie zobowiązany do wypłaty dwóch odpraw: ekonomicznej i emerytalnej.
Ponieważ podstawy nabycia prawa do każdej z nich są zupełnie od siebie niezależne, w razie zbiegu prawa do obu odpraw pracownikowi przysługuje każda z nich w pełnej wysokości.
Dla nabycia prawa do odprawy ekonomicznej znaczenie ma przyczyna i tryb rozwiązania stosunku pracy, a do odprawy emerytalnej ważny jest tylko związek między rozwiązaniem stosunku pracy i przejściem na emeryturę, który może mieć charakter czasowy.