Reklama

Koronawirus: freelancerzy z kultury nie dostaną postojowego ani zwolnienia ze składek ZUS

Osoby związane z tą branżą nie mają co liczyć na jednorazowe postojowe czy zwolnienie ze składek ZUS.

Aktualizacja: 19.01.2021 06:14 Publikacja: 18.01.2021 18:33

Koronawirus: freelancerzy z kultury nie dostaną postojowego ani zwolnienia ze składek ZUS

Foto: Adobe Stock

Powód jest prozaiczny – brak wyobraźni. Postojowe, o które od 15 stycznia 2021 r. może się starać zleceniobiorca czy wykonawca dzieła, przysługuje w wysokości 2080 zł tylko wtedy, gdy w miesiącu przed złożeniem wniosku zarobił on co najmniej 1300 zł. Jeśli zarobił mniej, dostanie tylko tyle, ile zarobił. Jest problem, bo chodzi o zarobki z grudnia 2020 r., a działalność instytucji kultury jest zamrożona już od 7 listopada.

Pracowali nieliczni, głównie osoby zatrudnione w telewizji. Zerowy przychód w grudniu 2020 r. oznacza natomiast zerowe świadczenie postojowe. Co prawda wniosek można złożyć później niż w styczniu 2021 r., ale to niczego nie zmieni. Jeśli ktoś złoży go np. w lutym, będzie musiał wykazać zarobki za styczeń. A to kolejny miesiąc, w którym większość osób z branży nic nie zarobi.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

ZUS
Zbyt wysoki zasiłek bez składek na ZUS
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
ZUS
eZUS zastąpi PUE ZUS. Co to oznacza dla przedsiębiorców?
ZUS
Czy trzeba płacić składki od umów licencyjnych? ZUS wyjaśnia
ZUS
Przedsiębiorcy nie rzucili się na wakacje od ZUS, ale mają jeszcze czas
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
ZUS
Reforma PIP może namieszać w składkach i urlopach. „Zbiór złych propozycji"
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama
Reklama