– W Polsce powstaje coraz więcej eleganckich restauracji, które dbają o wszystkie elementy składające się na doświadczenie, jakim jest spożywanie posiłków w lokalu. Jednym z nich, podobnie jak dobre wino, jest woda – mówi Michał Niemczycki, właściciel i prezes spółki Voda Naturalna. – Mamy też naprawdę świetne źródła, a mimo to brakowało polskiej wody w opakowaniu o pięknym designie i pozycjonowanej jako produkt luksusowy – dodaje.

Lukę na rynku zdecydował się zapełnić pod koniec 2011 r., wprowadzając na niego markę Voda Naturalna. To pierwsza polska woda premium. Jej litrowa butelka, w zależności od miejsca sprzedaży, kosztuje od 9,9 do 30 zł.

Będą nowe produkty

Ubiegły rok upłynął firmie na budowaniu świadomości marki i rozwoju dystrybucji. Dziś Voda dostępna jest już w ponad 150 restauracjach i hotelach oraz w około 40 supermarketach i delikatesach.

Kolejny krok Voda Naturalna zrobiła na początku 2013 r. rozpoczynając sprzedaż pierwszej u nas wody z kolagenem.

– Obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na wody funkcjonalne, czyli wzbogacone o witaminy, białka czy ekstrakty roślinne. Ten segment rynku napojów będzie się w najbliższej przyszłości bardzo dynamicznie rozwijał – wyjaśnia Michał Niemczycki.

Na Vodę Collagen przypada już 30 proc. przychodów firmy na rynku polskim. Tak dobre wyniki powodują, że jej właściciel zdecydował się rozszerzyć ofertę o kolejne produkty. Prace nad nimi już trwają.

Rosnąca popularność Vody Naturalnej oraz udany debiut Vody Collagen przekładają się  na wyniki firmy.

– Od początku 2013 r. notujemy dynamiczny wzrost sprzedaży – przyznaje Niemczycki. – Obecnie przychody są kilkakrotnie wyższe niż w tym samym okresie 2012 r.

Właściciel zdradza też, że Voda Naturalna „wkracza w etap rentowności".

Rozlewnia Vody mieści się w Leluchowie, w okolicach Muszyny. Miesięcznie produkuje ok. 120 tys. butelek.

– Dysponujemy długoterminową umową dzierżawy tej rozlewni, korzystając z własnego sprzętu i pracowników – wyjaśnia Michał Niemczycki.

W sumie jego spółka zatrudnia ponad 20 osób.

Dla fanów mody

Voda Naturalna swój produkt kieruje głównie do wykształconych mieszkańców dużych miast powyżej 25 roku życia, aktywnych zawodowo i towarzysko, dbających o wygląd i zdrową dietę oraz interesujących się sztuką, designem i modą. O tę grupę konsumentów zabiega zresztą nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Eksport stanowi dziś niemal połowę jej przychodów.

– Nasza Voda trafia już do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Kataru, Bahrajnu, a także Belgii i Luksemburga – informuje  Michał Niemczycki.

Na tych krajach z pewnością się nie skończy.

– Interesują nas rynki Europy, Azji, a także USA i Kanady.  W rozwoju eksportu pomaga nam, między innymi, pozytywna rekomendacja prestiżowego międzynarodowego portalu FineWaters.com – mówi właściciel Vody Naturalnej. – W ciągu najbliższych pięciu lat chcemy wypracować ugruntowaną pozycję w większości krajów, w których nasza grupa docelowa jest szczególnie liczna – dodaje.

Voda Naturalna nie jest debiutem Michała Niemczyckiego w świecie biznesu. Od 2009 r. jest on związany z rodzinną firmą Curtis Group (założoną przez jego ojca Zbigniewa) działającą m.in. w branżach farmaceutycznej, nieruchomościowej, lotniczej oraz hotelarskiej. Michał Niemczycki jest też, m.in. wiceprezesem spółki New Media Ventures, którą założył wraz z Aymerikiem Monod-Gayraud. Pierwszym projektem realizowanym przez nią jest Freebee, czyli innowacyjna platforma programów lojalnościowych.

Opinia

Adam Bogacz | prezes AKB Consulting, spółki doradczej specjalizującej się w branży napojów

Firma Voda Naturalna podjęła się bardzo trudnego zadania: zbudowania marki superpremium na rynku, gdzie dla konsumentów nadal kluczowa jest cena. W oferowanej przez nią wodzie wszystko przemawia za jej luksusowością: kształt butelki i jej zamknięcie, stylistyka etykiety, a także wysoka jakość i górskie pochodzenie. Z kolei Voda Collagen oznacza wejście w kategorię wód funkcjonalnych i napojów poprawiających urodę (z ang. beauty within), które od dłuższego czasu zdobywają światowy rynek. Kupują je głównie kobiety w średnim wieku dbające o zachowanie urody i poszukujące środków przeciwdziałających starzeniu. W Polsce napoje tego typu są jeszcze mało rozpowszechnione. Voda Collagen jest więc pionierem segmentu, który ma duży potencjał rozwoju. Można założyć, że spółka Voda Naturalna będzie starała się z czasem wprowadzać na rynek kolejne produkty funkcjonalne z kategorii superpremium.

Pieniądze na rozwój przedsiębiorstwa

Tworząc Vodę Naturalną, Michał Niemczycki zainwestował m.in. pieniądze z kredytów bankowych. Początkującym spółkom pożyczek udziela np. Idea Bank. Przedsiębiorca może uzyskać tam nawet do 350 tys. zł. Pożyczkę w Idea Banku można zaciągnąć maksymalnie na dziesięć lat. Alternatywą dla kredytów jest kapitał pozyskany z emisji akcji na GPW lub w przypadku małych firm NewConnect. Spółki debiutujące na rynku mogą korzystać też z unijnych pożyczek i poręczeń oferowanych w ramach inicjatywy Jeremie. Dostępne są one w województwach: łódzkim, mazowieckim, dolnośląskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim, kujawsko-pomorskim i pomorskim. Pieniądze można wykorzystać m.in. na wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych czy budowę urządzeń sprzyjających oszczędności surowców i energii.

—b.d.