26 marca w życie weszła tzw. dyrektywa greenwashingowa (czyli dyrektywa 2024/825 z 28 lutego 2024 r.) Czym jest greenwashing i dlaczego Unia postanowiła przyjąć przepisy go ograniczające?
Dyrektywa greenwashingowa jest częścią Zielonego Ładu. Jej celem jest zwalczanie praktyk wprowadzających konsumentów w błąd co do ekologicznego charakteru produktów lub usług, poprawa ich jakości, zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko oraz zwiększenie konkurencyjności na rynku UE. To też wytyczne dla przedsiębiorców, jak rzetelnie prowadzić komunikację marketingową. Unia Europejska zajęła się tym tematem ponieważ konsumenci coraz częściej dokonując zakupu kierują się ekologicznością produktu lub usługi. Widząc dwa produkty w porównywalnej cenie, wybierają ten oznaczony jako „ekologiczny”, „zrównoważony” czy „zielony”. Są też konsumenci gotowi zapłacić więcej za taki produkt. Dlatego oświadczenia o ekologiczności mają istotną wartość handlową.