Aktualizacja: 24.05.2021 12:59 Publikacja: 24.05.2021 17:15
Foto: Fotorzepa / Andrzej Bogacz
Analiza pytania wymaga przypomnienia legalności samego udzielenia pożyczki. Ma to normatywne uzasadnienie w regulacjach prawnych ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 305). Z pierwszej z ustaw wynika bowiem, że do właściwości rady gminy należy – podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym. W drugiej ustaw w art. 262 postanowiono m.in., że – czynności prawnych polegających na zaciąganiu kredytów i pożyczek, innych zobowiązań zaliczanych do tytułu dłużnego, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2, oraz udzielaniu pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także emisji papierów wartościowych dokonuje dwóch członków zarządu wskazanych w uchwale przez zarząd, z zastrzeżeniem ust. 2. Dla ważności tych czynności konieczna jest kontrasygnata skarbnika jednostki samorządu terytorialnego. Czynności prawnych, o których mowa w ust. 1, w gminie dokonuje wójt, burmistrz, prezydent miasta.
Ustawa o samorządzie gminnym zakazuje radnym prowadzenia określonej działalności gospodarczej. Przewiduje też sankcje za złamanie tego zakazu.
Zakazu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia powiatu nie można rozciągnąć na prowadzenie szkoły niepublicznej.
Długość okresów wykluczenia wskazuje art. 111 prawa zamówień publicznych. Kontrowersje budzi termin, od którego liczy się wykluczenie.
Legalność miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może zostać zakwestionowana poprzez wniesienie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Spółka komunalna wykonująca zadania publiczne ma obowiązek udostępniania informacji publicznej jej dotyczącej, jak i związanej z podejmowaną przez nią działalnością, na wniosek albo w Biuletynie Informacji Publicznej.
Rada gminy sama nie może uwzględnić skargi do sądu administracyjnego na własny akt prawa miejscowego, bo oznacza to stwierdzenie jego nieważności. A rada takiej kompetencji nie posiada.
Gminy oraz inne samorządy mogą tworzyć grupy VAT, co pozwala usprawnić rozliczenia podatkowe i osiągnąć korzyści finansowe. Choć zainteresowanie tą opcją jest umiarkowane, liczba takich grup systematycznie rośnie. Warto rozważyć takie rozwiązania.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać różnych dotacji podmiotom spoza sektora finansów publicznych. Ta forma wsparcia, szczególnie w zakresie ochrony zabytków, podlega jednak szczególnym zasadom planowania i rozliczania w budżecie samorządu.
Członkowie zarządu spółek komunalnych działają w złożonym otoczeniu prawnym, na styku prawa handlowego i administracyjnego. By uniknąć odpowiedzialności, powinni szczególnie zadbać o udokumentowany proces decyzyjny, stały monitoring sytuacji finansowej oraz prawidłowe gospodarowanie mieniem komunalnym.
Wiele z zeszłorocznych rozwiązań, czy to dobrych, czy złych, wymusza na włodarzach podjęcie nowych wyzwań.
Rząd wygasza mrożenie cen energii dla samorządów. Rynkowe ceny spadają, co potwierdzają największe miasta w Polsce, które już teraz płacą mniej niż mrożona stawka. Są jednak jeszcze miasta, gdzie płaci się więcej.
Gdańszczanie wielokrotnie udowadniali, że lubią korzystać z rowerów. Ruch rośnie z roku na rok, ale dynamika i zasięg tych zmian zależą od tempa i kompleksowości działania miasta – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Wybory samorządowe wiosną 2024 roku ustawiły „stan gry” w samorządach. Najbliższe 12 miesięcy pod względem wyborczym na pewno będzie spokojniejsze. Ale to nie znaczy, że całkiem spokojne.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas