Aktualizacja: 22.09.2021 12:07 Publikacja: 22.09.2021 12:06
Zamówienia publiczne
Foto: Adobe Stock
Spór, który trafił przed NSA, dotyczył nałożenia korekty finansowej na zamawiającego. Korekta została nałożona za to, że w ocenie organu kontrolnego zamawiający ograniczył konkurencję. Zamawiający, wybierając wykonawcę w przetargu na budowę dworca autobusowego, wymagał, aby potencjalny wykonawca wykazał się doświadczeniem w budowie budynku użyteczności publicznej o kubaturze nie mniejszej niż 7000 m3. Organ kontrolny twierdzi, że w jego ocenie tak postanowiony warunek może zawężać konkurencję. Organ wskazywał, że w jego ocenie wystarczające byłoby odwołanie się do doświadczeń w wykonywaniu robót budowlanych, a zawężenie do kategorii obiektów użyteczności publicznej jest nieuzasadnione.
Najwyższa Izba Kontroli w kolejnych raportach ujawnia nieprawidłowości, do których zaskakująco często dochodzi w spółkach komunalnych.
Do uwolnienia się od podatkowego długu spółki nie wystarczy wskazanie jakiegokolwiek jej mienia. Ma to być realny majątek, pozwalający na skuteczną egzekucję w znacznej części.
Ingerencja organu nadzoru w uchwałodawstwo gminne może mieć miejsce tylko, gdy doszło do naruszenia prawa, a nie np. zasad celowości czy gospodarności.
Gdy wnioskodawca powołuje się na ogólne prawo do informacji publicznej, a istnieje inna szczególna podstawa do udostępnienia żądanych danych, np. ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku, to należy jej udzielić w tym innym trybie.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Pozwolenie na budowę może dotyczyć wybranych budynków, mogących samodzielnie funkcjonować. Jednak inwestor jest zobowiązany przedstawić projekt zagospodarowania terenu dla całego zamierzenia budowlanego.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Termomodernizacja, zarządzanie energią oraz wymiana oświetlenia ulicznego – to główne rodzaje projektów realizowanych na podstawie umowy EPC.
Wartość rynku zamówień publicznych sięgnęła 280 mld zł w 2023 r. i ciągle rośnie. Uczestniczy w nim około 30 tys. zamawiających. – To ogromna skala – powiedziała Agnieszka Olszewska, prezes Urzędu Zamówień Publicznych, która była gościem Tomasza Pietrygi w programie „Prawo dla profesjonalistów”.
Umożliwienie przez zamawiającego składania ofert częściowych daje szanse większej liczbie podmiotów, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Państwo nie może w ustawie wykluczyć lub dopuścić do przetargu firm z Chin czy Turcji. Warunki ustalają poszczególni zamawiający – tak wynika z czwartkowego wyroku TSUE.
Państwo nie może w ustawie wykluczyć lub dopuścić do przetargu firm z Chin, Turcji czy innych krajów, które nie porozumiały się z UE w sprawach z zamówień publicznych. Każdorazowo decydować mają o tym poszczególni zamawiający - stwierdził TSUE.
Rząd zajmie się projektem ustawy pozwalającym wykluczać firmy spoza UE z postępowań obejmujących inwestycje z publicznych funduszy. Na to czekały przede wszystkim zarejestrowane w Polsce spółki budowlane.
Przy ocenie każdego konsorcjum należy uwzględniać m.in. pozycję rynkową innych prawdopodobnych uczestników postępowania o udzielenie zamówienia, treść porozumienia konsorcjum, produkty lub usługi objęte porozumieniem oraz warunki rynkowe.
Wykonawcy z państw trzecich (Turcja, Chiny, Kazachstan etc.) zadomowili się na rynku zamówień publicznych w UE, nierówno konkurując z unijnymi wykonawcami. Nie wiadomo było, co z tym zrobić. Pomoc przyszła niespodziewanie ze strony TSUE.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas