Aktualizacja: 19.04.2025 23:01 Publikacja: 20.10.2021 11:40
Foto: Adobe Stock
Administratorzy danych muszą sobie zdać sprawę, że kluczowe jest powołanie inspektora ochrony danych posiadającego odpowiednie kompetencje i zapewnienie mu niezależności. Tylko w ten sposób osoba pełniąca tę funkcję może realnie wspierać administratora i doradzać mu w ciągłym budowaniu właściwego systemu ochrony danych osobowych zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.
Inspektorzy ochrony danych (IOD) muszą mieć odpowiednie kompetencje, by prawidłowo realizować powierzone im zadania. RODO, czyli ogólne rozporządzenie o ochronie danych, wskazuje, że IOD musi mieć fachową wiedzę dotyczącą prawa i praktyk w dziedzinie ochrony danych. Powinien mieć również umiejętności pozwalające realizować mu zadania wymienione w art. 39 RODO. Te zadania to m.in. informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych. Do obowiązków takiej osoby należy też monitorowanie przestrzegania RODO i innych przepisów o ochronie danych oraz wewnętrznych polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w tym zakresie. Musi być w stanie wskazywać zalecenia co do oceny skutków dla ochrony danych. Te wymagania powodują, że IOD powinien cechować się nie tylko znajomością prawa w dziedzinie ochrony danych osobowych, jak i regulacji obejmujących działalność administratora, ale też umieć zastosować tę wiedzę w praktyce przy realizacji swoich zadań.
Choć to rada gminy inicjuje założenie spółki komunalnej, późniejszy jej wpływ na działalność spółki jest ogranic...
Przepisy dają radnym uprawnienia informacyjne dotyczące spółek komunalnych. Czy to szansa na realną kontrolę i l...
Wynik rozpoznania zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej ma bezpośrednie przełożenie na badanie podstaw do...
Pozwolenia na budowę i konserwatorskie nie mogą zastąpić nakazu konserwatorskiego, bo udzielają one jedynie „pra...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Prawidłowość i jakość sporządzonej opinii oraz kompetencje merytoryczne, wykształcenie czy posiadanie wiedzy spe...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas