Obowiązki inkasentów podatkowych

Czy rada gminy może przyjąć uchwałę w sprawie poboru podatku od nieruchomości przez inkaso, wyznaczyć inkasentów – po nowym roku np. 15 stycznia ? W uchwale ma być obowiązek dla inkasentów wydawania wpłacającemu podatki pokwitowania na druku ścisłego zarachowania z kwitariusza przychodowego – pyta radny.

Aktualizacja: 28.12.2021 02:00 Publikacja: 27.12.2021 12:28

Obowiązki inkasentów podatkowych

Foto: Adobe Stock

Z pytania wynikają dwa odrębne problemy prawne. Pierwszy związany jest z możliwością wprowadzenia uchwały w trakcie roku kalendarzowego, będącego jednocześnie rokiem podatkowym. Przypomnienia wymaga, że nie wszystkie uchwały związane z podatkami lokalnymi (a takim jest podatek od nieruchomości) mogą wejść w życie w dowolnej dacie w trakcie roku kalendarzowego. Jakkolwiek nie wynika to wprost z regulacji prawnych ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 1170 z późn. zm.), to nie jest możliwe wprowadzenie przez radę gminy uchwały w sprawie podatku od nieruchomości w trakcie roku podatkowego. Na ten aspekt zwracano uwagę m.in. w orzecznictwie nadzorczym regionalnych izb obrachunkowych. Tytułem przykładu można odnotować stanowisko w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z 9 stycznia 2018 r. (nr 1.13.2018). Stwierdzono w niej w szczególności, że uchwała rady miasta określająca stawki podatku od nieruchomości nie może wejść w życie w trakcie roku podatkowego, tym bardziej nie może wejść w życie z mocą wsteczną. Uchwała taka powinna być opublikowana w taki sposób, aby adresaci mogli się zapoznać z jej treścią przed rokiem podatkowym, zatem jej wejście w życie powinno nastąpić przed rokiem podatkowym oraz z minimalnym czternastodniowym okresem vacatio legis zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1523). Nadto zaakcentowano, że podjęcie uchwały w sprawie wysokości stawek podatków lokalnych obejmuje zarówno sam fakt jej uchwalenia przez radę, jak i należytą publikację. Dopiero spełnienie obu tych warunków stanowi, że dany akt normatywny wszedł do porządku i obrotu prawnego. Co jednak istotne, ww. ograniczeniom „czasowym" nie podlega już uchwała, która jest objęta zapytaniem, czyli w sprawie – inkasentów. Materialno-prawna podstawa do jej przyjęcia wynika zaś z art. 6 ust. 12 wspomnianej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, gdzie postanowiono, że – rada gminy może zarządzić pobór podatku od nieruchomości od osób fizycznych w drodze inkasa oraz wyznaczyć inkasentów i określić wysokość wynagrodzenia za inkaso. W konsekwencji należy przyjąć, że nie ma przeciwwskazań prawnych do przyjęcia wskazanej uchwały np. w połowie stycznia 2022 r.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Administracja
Teresa Siudem: Samorządowe spółki komunalne bez przetargu
Administracja
Zamówienie in-house? Gmina musi mieć powód, by go udzielić
Administracja
Strona postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy
Administracja
Czy sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego podlega VAT?
Administracja
Czy sołtysowi można wypłacić dietę choćby za jeden dzień? WSA rozstrzygnął