Pandemia odciśnie się na sprawności załatwienia decyzji administracyjnej

W orzecznictwie brak jeszcze wyczerpujących wypowiedzi dotyczących aktualnych epidemicznych odstępstw o zasad obowiązujących przy rozpatrywaniu spraw administracyjnych.

Aktualizacja: 10.03.2021 12:03 Publikacja: 10.03.2021 02:00

Pandemia odciśnie się na sprawności załatwienia decyzji administracyjnej

Foto: Adobe Stock

Co do zasady – zgodnie z art. 12 kodeksu postępowania administracyjnego – organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia (§ 1), a sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwione niezwłocznie (§ 2).

Ponadto zgodnie z art. 35 k.p.a. organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki (§ 1); niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ (§ 2); załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania (§ 3); załatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym powinno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie miesiąca od dnia wszczęcia postępowania (§ 3a); przepisy szczególne mogą określać inne terminy niż określone w § 3 i 3a (§ 4), a do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu (§ 5). Jak ustawodawca przewidział w art. 36 k.p.a., o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia (§ 1); ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu (§ 2).

Pozostało jeszcze 82% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Administracja
Teresa Siudem: Samorządowe spółki komunalne bez przetargu
Administracja
Zamówienie in-house? Gmina musi mieć powód, by go udzielić
Administracja
Strona postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy
Administracja
Czy sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego podlega VAT?
Administracja
Czy sołtysowi można wypłacić dietę choćby za jeden dzień? WSA rozstrzygnął