Pandemia odciśnie się na sprawności załatwienia decyzji administracyjnej

W orzecznictwie brak jeszcze wyczerpujących wypowiedzi dotyczących aktualnych epidemicznych odstępstw o zasad obowiązujących przy rozpatrywaniu spraw administracyjnych.

Aktualizacja: 10.03.2021 12:03 Publikacja: 10.03.2021 02:00

Pandemia odciśnie się na sprawności załatwienia decyzji administracyjnej

Foto: Adobe Stock

Co do zasady – zgodnie z art. 12 kodeksu postępowania administracyjnego – organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia (§ 1), a sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwione niezwłocznie (§ 2).

Ponadto zgodnie z art. 35 k.p.a. organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki (§ 1); niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ (§ 2); załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym – w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania (§ 3); załatwienie sprawy w postępowaniu uproszczonym powinno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie miesiąca od dnia wszczęcia postępowania (§ 3a); przepisy szczególne mogą określać inne terminy niż określone w § 3 i 3a (§ 4), a do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo przyczyn niezależnych od organu (§ 5). Jak ustawodawca przewidział w art. 36 k.p.a., o każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia (§ 1); ten sam obowiązek ciąży na organie administracji publicznej również w przypadku zwłoki w załatwieniu sprawy z przyczyn niezależnych od organu (§ 2).

Pozostało jeszcze 82% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Administracja
Teresa Siudem: Czy postępowanie administracyjne przyspieszy?
Administracja
Zmiany w postępowaniu administracyjnym – jak stosować prawo w praktyce
Administracja
Jak prawidłowo oznaczyć stronę postępowania?
Administracja
Czy gmina może odliczyć VAT od budowy lodowiska wniesionego aportem do spółki?
Administracja
Czy komisja rewizyjna może kontrolować spółkę?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama