Na jakich zasadach można uzyskać dane z rejestru PESEL

Ewidencja ludności nie jest jawnym rejestrem jak KRS lub CEIDG. Informacje w niej zawarte można uzyskać w szczególnych sytuacjach wymienionych w ustawie.

Publikacja: 31.01.2022 10:31

Na jakich zasadach można uzyskać dane z rejestru PESEL

Foto: AdobeStock

Prowadzenie ewidencji ludności odbywa się w Powszechnym Elektronicznym Systemie Ewidencji Ludności, który stanowi rejestr PESEL, oraz w rejestrach mieszkańców, prowadzonych w systemie teleinformatycznym. Wykonywanie tego zadania zostało powierzone gminom, jako zadania zleconego z zakresu administracji rządowej. Utrzymanie i rozwój rejestru PESEL, jako rejestru teleinformatycznego, zapewnia minister właściwy do spraw informatyzacji. Podstawą prawną do prowadzenia ewidencji ludności oraz przetwarzanych w niej danych jest ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r., poz. 510 z późn. zm.; dalej: u.e.l.).

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Administracja
Katarzyna Wójcik: Kiedy opłata klimatyczna pobierana jest bezprawnie
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Administracja
Sądy za turystami, którzy nie chcą płacić za brudne powietrze
Administracja
Urzędnik nie może wybiórczo podchodzić do przepisów
Administracja
Urzędnik nie może spełniać żądania, gdy przepis go nie przewiduje
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Administracja
Poczęstunek dla wybranych nie z gminnego budżetu
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont