Reklama
Rozwiń

Publikacja uchwały nie przekreśliła jej postanowień

Program przeciwdziałania przemocy w rodzinie nie jest aktem prawa miejscowego, ale zamieszczenie jego treści w wojewódzkim dzienniku urzędowym nie przekreśla jego zapisów.

Publikacja: 23.02.2022 13:39

Publikacja uchwały nie przekreśliła jej postanowień

Foto: Adobe Stock

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie. Jako podstawę prawną uchwały wskazano przepis art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

Uchwałę tę zaskarżył do sądu administracyjnego wojewoda jako sprzeczną z art. 4 ust. 1 i art. 13 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. Wojewoda zwrócił uwagę, że w § 3 uchwały przyjęto, iż wchodzi ona w w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Sposób określenia terminu wejścia w życie przedmiotowej uchwały oznacza, że rada zakwalifikowała ją do kategorii aktów prawa miejscowego. Zdaniem wojewody przedmiotowa uchwała nie ma charakteru takiego aktu. Przepis art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ma charakter normy ogólnej, przypisującej zadanie opracowania i realizacji programu gminie. Z normy tej nie wynika jednak bezpośrednia kompetencja dla rady gminy do podjęcia uchwały w omawianym przedmiocie.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Administracja
Teresa Siudem: Czy "era papierowa" w urzędach się kończy?
Administracja
EZD w administracji – jak prowadzić elektroniczną dokumentację?
Administracja
Jaka stawka VAT za udostępnianie boiska stadionu miejskiego?
Administracja
Zakup usługi analitycznej z zagranicy a podatek u źródła
Administracja
Czy za częstszy odbiór szkła i papieru gmina może żądać opłaty dodatkowej?