Aktualizacja: 20.01.2025 02:22 Publikacja: 14.06.2022 00:37
Foto: Adobe Stock
Należy podkreślić, że czym innym jest zachowanie przez zamawiającego (np. jednostkę samorządu terytorialnego) wymogów w zakresie zamówień publicznych, a czym innym jest przestrzeganie wymogów związanych z zasadami gospodarki finansowej. I tak, jeśli chodzi o aspekt zamówień publicznych, to w pierwszej kolejności na uwagę zasługuje art. 44 ust. 4 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst. jedn. Dz.U. z 2021 r., poz. 305 ze zm.), z którego wynika, że – jednostki sektora finansów publicznych zawierają umowy, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Uszczegółowienie owych zasad ustawodawca zawarł w przepisach ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.). Zatem, o ile gmina dochowała wymogów określonych w ww. przepisach, o tyle działanie to jest pozytywne i legalne. Jednak nie zawsze dochowanie wymogów związanych z procedurą przetargową przedkłada się na legalność rozwiązań prawnych przyjętych w umowie o zamówienie publiczne zawartej pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego a wykonawcą, którym w podanym przypadku jest – bank. Istnieją różne przepisy, stwarzające dodatkowe ograniczenia dla jednostek samorządowych, co w założeniu ma chronić publiczne środki samorządowe. Takich przepisów nie ma regulacja ustawy Prawo zamówień publicznych, jednak występują w ustawie o finansach publicznych. W tym zakresie na szczególną uwagę zasługują regulacje art. 53 ust. 1 oraz art. 54 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o finansach publicznych. Z pierwszej z regulacji wynika, że – kierownik jednostki sektora finansów publicznych, zwany „kierownikiem jednostki” jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej tej jednostki, z zastrzeżeniem ust. 5. Zastrzeżenie do ust. 5 dotyczy specyficznych sytuacji związanych z tzw. wspólną obsługą jednostek samorządowych. Natomiast w drugiej regulacji (art. 54 ust. 1 pkt 2) postanowiono, że - głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych, zwanym dalej „głównym księgowym”, jest pracownik, któremu kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność w zakresie wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi.
Ustawa o samorządzie gminnym zakazuje radnym prowadzenia określonej działalności gospodarczej. Przewiduje też sankcje za złamanie tego zakazu.
Zakazu prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia powiatu nie można rozciągnąć na prowadzenie szkoły niepublicznej.
Długość okresów wykluczenia wskazuje art. 111 prawa zamówień publicznych. Kontrowersje budzi termin, od którego liczy się wykluczenie.
Legalność miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może zostać zakwestionowana poprzez wniesienie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Łatwy w obsłudze, bezpieczny, uniwersalny. Taki powinien być dobry program księgowy i tym właśnie charakteryzuje się Mała Księgowość. Od wystawiania faktur, przez rozliczanie podatków i składek, po zarządzanie magazynem – wszystkie te zadania znacznie ułatwia nasz program.
Spółka komunalna wykonująca zadania publiczne ma obowiązek udostępniania informacji publicznej jej dotyczącej, jak i związanej z podejmowaną przez nią działalnością, na wniosek albo w Biuletynie Informacji Publicznej.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Ten rok chcemy poświęcić na przygotowanie dziesięciu strategii dla dziesięciu rodzajów turystyki – informował na spotkaniu z przedstawicielami branży turystycznej sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys.
IPN od dłuższego czasu nie jest w stanie wydać historycznego bestsellera, który nadałby ton debacie publicznej. Miejsce badań, przykładowo nad kryzysami społeczno-politycznymi, zajęła rocznicowa celebra, propaganda historyczna i promocja prezesa Karola Nawrockiego.
Na tę chwilę jesteśmy zadowoleni z reformy finansów samorządów, przyniosła nam ona więcej środków finansowych. Przejście z podatków należnych na udział w dochodzie podatników to zasadnicza zmiana – mówi Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego.
„Czy Pani/Pana zdaniem Karol Nawrocki ma szansę wygrać wybory prezydenckie?” - takie pytanie zadaliśmy uczestnikom sondażu SW Research dla rp.pl.
Biuro premiera Izraela Beniamina Netanjahu potwierdziło otrzymanie od Hamasu dokumentów z nazwiskami zakładników do uwolnienia. Brak tego dokumentu - zdaniem strony izraelskiej - uniemożliwiał wejście w życie porozumienia z Hamasem, dotyczącego zawieszenia broni. Ostatecznie zawieszenie broni weszło w życie z opóźnieniem.
Rozliczenie z przeszłością jest - zdaniem ankietowanych w sondażu United Surveys dla Wirtualnej Polski - warunkiem niezbędnym do rozszerzenia NATO i Unii Europejskiej o Ukrainę.
Przedsiębiorcom bardzo nie podoba się projekt zmian w ustawie o Radzie Dialogu Społecznego autorstwa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Uważają, że ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk próbuje samowolnie zmienić reguły funkcjonowania RDS tak, by ograniczyć reprezentację organizacji pracodawców, a ministrowi rodziny przyznać nadzwyczajne kompetencje. Jest już apel Rzecznika MŚP do premiera Donalda Tuska o zablokowanie tych zmian.
Można odnieść wrażenie, że z zaangażowaniem w kampanię wyborczą prezesa NBP jest jak z kotem Schroedingera. Jest i jednocześnie go nie ma.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas