Aktualizacja: 21.03.2025 01:27 Publikacja: 04.07.2022 20:32
Foto: Adobe Stock
Proces stanowienia prawa miejscowego przez rady gmin, rady powiatów i sejmiki województw jest trudnym zadaniem. Wykonywanie takiej kompetencji, w istocie rzeczy jest jednocześnie stosowaniem prawa już obowiązującego i stanowieniem przepisów nowego prawa.
Istota aktów prawa miejscowego została określona w art. 94 konstytucji. Prawo miejscowe to prawo powszechnie obowiązujące, tzn. takie, którego normy oddziałują na prawa i obowiązki jednostek niepodlegających organizacyjnie organom, które je ustanowiły (tzn. na pozycję prawną obywateli, przedsiębiorców, organizacji społecznych itp. itd.). Przepis ten przewiduje, że prawo miejscowe może być uchwalane przez organy stanowiące j.s.t. i przez terenowe organy administracji rządowej. Akty prawa miejscowego mają charakter wykonawczy względem ustaw – są stanowione w oparciu o upoważnienia ustawowe określające granice spraw regulowanych w takich źródłach prawa. Przepisy prawa miejscowego obowiązują na obszarze działania organów, które je ustanowiły.
Najwyższa Izba Kontroli w kolejnych raportach ujawnia nieprawidłowości, do których zaskakująco często dochodzi w spółkach komunalnych.
Do uwolnienia się od podatkowego długu spółki nie wystarczy wskazanie jakiegokolwiek jej mienia. Ma to być realny majątek, pozwalający na skuteczną egzekucję w znacznej części.
Ingerencja organu nadzoru w uchwałodawstwo gminne może mieć miejsce tylko, gdy doszło do naruszenia prawa, a nie np. zasad celowości czy gospodarności.
Gdy wnioskodawca powołuje się na ogólne prawo do informacji publicznej, a istnieje inna szczególna podstawa do udostępnienia żądanych danych, np. ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku, to należy jej udzielić w tym innym trybie.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Pozwolenie na budowę może dotyczyć wybranych budynków, mogących samodzielnie funkcjonować. Jednak inwestor jest zobowiązany przedstawić projekt zagospodarowania terenu dla całego zamierzenia budowlanego.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Legislacyjna gorączka znacznie osłabła. Objętość aktów prawnych wydanych w ub. r. spadła aż o 58 proc. w stosunku do 2023 r.
Ingerencja organu nadzoru w uchwałodawstwo gminne może mieć miejsce tylko, gdy doszło do naruszenia prawa, a nie np. zasad celowości czy gospodarności.
Czy projektodawca chce jednak otworzyć drogę, tak dla KRS jak i SN, do indywidualnej weryfikacji neosędziego w trybie pozakonkursowym? Zapytajmy, czy nie doprowadzi to do powstania kategorii „neosędziów bis”.
Prawdziwa reforma - deregulacja wymagałaby uczciwego zobrazowania zysków i strat związanych z gruntownym liberalizowaniem gospodarki oraz ograniczeniem kognicji państwa.
Spółki komunalne dostarczają usługi zaspokajające podstawowe potrzeby wspólnoty. Wyjątkowo mogą prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
Czy deregulacja przyniesie realne korzyści? Jaką rolę w tym procesie odegra Rafał Brzoska? Prof. Elżbieta Chojna-Duch ocenia plany rządu i wskazuje kluczowe wyzwania związane z eliminacją barier prawnych.
Posłużenie się w uchwale zwrotem „budynek po kapitalnym remoncie” nie stanowi o istotnym naruszeniu prawa.
Spółka utworzona przez spółkę komunalną nie zapłaci podatku minimalnego, jeśli realizuje zadania użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i ciągłe zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas