Aktualizacja: 19.04.2025 11:59 Publikacja: 08.08.2022 22:02
Foto: Adobe Stock
Niewątpliwie objęcie zabytku ochroną prawną przewidzianą przepisami ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r., poz. 840; dalej: u.o.z.) istotnie wpływa na możliwość zagospodarowania zabytku i obszaru wokół niego. Najpoważniejsze skutki w zakresie ograniczenia prawa własności, a przez to prawa zabudowy i zagospodarowania danego obiektu, rodzi wpisanie zabytku do rejestru zabytków oraz ustanowienie parku kulturowego.
W kompetencji gmin ustawodawca pozostawił jednak jeszcze dwa instrumenty. Po pierwsze w przepisach u.o.z. zawarto pewne rozwiązania szczególne dotyczące planowania przestrzennego w gminie oraz „samorządową” prawną formę ochrony zabytków w postaci gminnej ewidencji zabytków.
Choć to rada gminy inicjuje założenie spółki komunalnej, późniejszy jej wpływ na działalność spółki jest ogranic...
Przepisy dają radnym uprawnienia informacyjne dotyczące spółek komunalnych. Czy to szansa na realną kontrolę i l...
Wynik rozpoznania zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej ma bezpośrednie przełożenie na badanie podstaw do...
Pozwolenia na budowę i konserwatorskie nie mogą zastąpić nakazu konserwatorskiego, bo udzielają one jedynie „pra...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Prawidłowość i jakość sporządzonej opinii oraz kompetencje merytoryczne, wykształcenie czy posiadanie wiedzy spe...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas