Analizę należy poprzedzić odniesieniem się do kwestii związanych z działalnością legislacyjną j.s.t.. Na uwagę zasługuje art. 94 konstytucji, gdzie postanowiono, że organy samorządu oraz administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień w ustawie ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa.
Przepis ten wyznacza dopuszczalne granice tworzenia aktów prawa miejscowego, a takim jest uchwała w sprawie dotacji na zabytki. Przekazującym dotacje ma być samorząd w randze gminy, warto także odnotować, że sprawy zabytków wchodzą do zadań własnych gminy. Ma to normatywne uzasadnienie w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.), gdzie postanowiono, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.