Aktualizacja: 10.02.2025 10:31 Publikacja: 02.01.2023 20:00
Foto: Adobe Stock
Gdzie ma być przestrzeń pod działalność gospodarczą, jaka może być jej uciążliwość, gdzie będzie wolno wybudować dom jednorodzinny, a gdzie kilkukondygnacyjny budynek? W jakim miejscu nabywca nieruchomości będzie mógł mieć pewność, że sąsiad nie postawi hotelu lub toru dla quadów, a w jakim inwestor będzie mógł oczekiwać zrozumienia i akceptacji dla swoich planów budowy lub rozbudowy przedsiębiorstwa? Wszyscy mieszkańcy – obecni właściciele nieruchomości, jak i ci planujący zakupy, przedsiębiorcy myślący o budowie nowych zakładów produkcyjnych lub usługowych, chcieliby wiedzieć, gdzie, co i na jakich warunkach wolno budować. Aby tak się stało wszystkie gminy w Polsce powinny mieć dobrze przygotowane strategie swojego rozwoju i odpowiadające tym planom jasno i precyzyjnie wskazane dokumenty odnoszące się do zagospodarowania przestrzennego.
Spadkobiercy, który obejmuje po zmarłym wszelkie prawa i obowiązki związane z tzw. ulgą mieszkaniową, przysługują ich maksymalnie ukształtowane ekspektatywy.
Od sierpnia zeszłego roku samodzielny lokal nie może mieć mniej niż 25 mkw. Kluczowa jest data wydania pozwolenia na budowę.
Za brak sporządzenia sprawozdania albo przedstawienie w nim nierzetelnych danych prezesowi może grozić grzywna lub więzienie. Może też zapłacić spółce odszkodowanie.
W marcu 2025 r. właściciele warszawskich nieruchomości dowiedzą się, czy projektowany plan ogólny ogranicza możliwości ich zabudowy. Podobnie może być w innych gminach. Czy jeśli w wyniku uchwalenia planu ogólnego, grunty stracą na wartości, właściciele będą mieli prawo do odszkodowania?
Metod ustalania wartości nieruchomości jest wiele. Najczęściej stosuje się podejście porównawcze.
Prawidłowe i efektywne wykonywanie zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego związane jest z prawidłowym i efektywnym działaniem spółek komunalnych. Ocena działania tych spółek i osób nimi zarządzających dokonywana jest także w oparciu o przepisy publicznego prawa finansowego, w szczególności w zakresie dyscypliny finansów publicznych.
O przeprowadzce do innej miejscowości przesądza nie tylko praca i szansa na rozwój zawodowy. Przy podejmowaniu decyzji brana jest także pod uwagę infrastruktura społeczna związana z edukacją, ochroną zdrowia, kulturą.
Rozporządzenie ministra finansów nakazuje samorządom obliczanie prewspółczynnika według określonych wzorów. Co jednak w przypadku gdy zastosowanie wzoru daje wynik równy lub przekraczający 100 proc.? Czy gmina może w takiej sytuacji odliczyć pełną kwotę VAT?
Niewłaściwe warunki pracy, choroby cywilizacyjne, starzejące się społeczeństwo to wyzwania, z którymi musi mierzyć się rynek pracy. Dbanie o zdrowie pracowników jest jedną z odpowiedzi na te wyzwania. Władze samorządu województwa lubelskiego ogłosiły nabór wniosków do działania 9.5 „Ochrona środowiska pracy”, programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego.
Gminy pobierają opłaty za udostępnianie pasa drogi wewnętrznej na podstawie umowy. Czy stanowią one zapłatę za świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu VAT? W interpretacjach indywidualnych zdarzają się rozbieżności.
By miasta mogły efektywnie tworzyć klastry i spółdzielnie energetyczne potrzebne są zmiany w prawie. Powinny skupić się na tym, by różne ustawy tworzyły spójny system. Teraz tak nie jest.
Dla niektórych gmin koszt wywiezienia odpadów w wysokości kilkunastu milionów złotych jest nie do udźwignięcia. Dzięki dofinansowaniu samorząd będzie mógł je usunąć – mówi Anita Sowińska, wiceministra klimatu i środowiska.
Pobierając opłaty za zajęcie pasa drogowego, gmina wykonuje działania mieszczące się w zakresie jej zadań własnych. Pobierana przez gminę danina o charakterze publicznym nie stanowi zapłaty za świadczenie usług.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas