Czy wójt gminy popełnił błąd – pyta radny.
Gmina przyznała klubowi sportowemu dotację celową. Istotną informacją jest jednak to, że w gminie obowiązywała specjalna uchwała dotacyjna, której zapewne podstawy normatywne wynikają z przepisów ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie. Na uwagę zasługują przepisy art. 27 i art. 28 tej ustawy.
Czytaj więcej
Gmina nie ma możliwości finansowania klubu sportowego bezpośredniego z budżetu. Musi uprzednio za...
Z art. 27 ustawy wynika, że tworzenie warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu stanowi zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego. Organ stanowiący j.s.t. może określić, w drodze uchwały warunki i tryb finansowania zadania własnego, o którym mowa w ust. 1, wskazując w uchwale cel publiczny z zakresu sportu, który jednostka zamierza osiągnąć. Przepisy ustawy nie naruszają uprawnień j.s.t. do wspierania kultury fizycznej na podstawie przepisów odrębnych. Natomiast w art. 28 ww. ustawy postanowiono, że klub sportowy na obszarze j.s.t., który nie działa w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2, z zastosowaniem przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku. Z kolei, w ust. 2 postanowiono, że dotacja, o której mowa w ust. 1, ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na:
1) realizację programów szkolenia sportowego,
2) zakup sprzętu sportowego,
3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej
– jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
Na kanwie ww. przepisów w orzecznictwie akcentuje się, że ustawodawca nie nałożył na organ stanowiący gminy obowiązku podjęcia uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2 ustawy o sporcie. Przepis ten przez swoją fakultatywną konstrukcję nie sprzeciwia się dokonaniu przez organ stanowiący podstawowych i ramowych zasad finansowania zadania wymienionego w art. 27 ust. 1 ustawy o sporcie. Nie ma przeszkód, aby rada gminy, określając cel publiczny z zakresu sportu, który ta jednostka chce osiągnąć, wskazując jedno zadanie bądź więcej zadań podlegających dofinansowaniu (ich niewyczerpujące wyliczenie określa art. 28 ust. 2 cyt. ustawy) oraz podstawowe zasady, wedle których finansowanie będzie się dokonywać, przekazała organowi wykonawczemu skonkretyzowanie uchwały w określonym przez radę zakresie, powierzając jej wykonanie, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 i pkt 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Co istotne, organ wykonawczy ma obowiązek trzymać się ram wyznaczonych przez uchwałę, jak i ustawę oraz naturę materii, którą w ramach upoważnienia reguluje – wyrok NSA z 12 stycznia 2022 r., sygn. akt II GSK 2560/21.
Na podstawie ww. regulacji i stanowiska sądowego należy wnioskować, że rada gminy stwarza warunki prawne do wspierania w formie dotacji celowych klubów sportowych, zaś wójt gminy wykonuje postanowienia uchwały. Uchwała ta jest aktem prawa miejscowego, a obowiązek jej stosowania dotyczy zarówno podmiotu udzielającego dotacji, jak i podmiotu ją uzyskującego.
Jak podano w pytaniu w uchwale przewidziano tryb konkursowy przyznawania dotacji. Skoro tak, to taki tryb powinien być zastosowany. Wójt gminy nie ma swobody decyzyjnej, musi kierować się postanowieniami wspomnianej uchwały.
Podobne nieprawidłowości były już wcześniej wykazywane w trakcie kontroli RIO. Warto odnotować wystąpienie pokontrolnej RIO w Kielcach z 2 sierpnia 2019 r. (znak WK.60.9.2019). W toku kontroli zarzucono udzielenie gminnemu klubowi sportowemu dotacji celowej na sfinansowanie zadania publicznego z zakresu sportu, co finalnie naruszyło ww. art. 27 w zw. z art. 28 ustawy oraz postanowienia uchwały dotacyjnej.
Za udzielenie dotacji niezgodnie z zasadami grozi odpowiedzialność w trybie ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W jej art. 8 pkt 1 postanowiono, że naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest przekazanie lub udzielenie dotacji z naruszeniem zasad lub trybu przekazywania lub udzielania dotacji.
Jaki wniosek
Zarzuty RIO są uzasadnione. Wójt popełnił błąd przyznając dotację poza trybem konkursowym. Powinien stosować się do przepisów uchwały dotacyjnej przyjętej przez radę gminy. W tych okolicznościach grozi mu nawet odpowiedzialność w trybie dyscypliny finansów publicznych.