Aktualizacja: 13.02.2025 13:23 Publikacja: 26.07.2023 12:53
Foto: Adobe Stock
Jak stanowi art. 39 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2023 r., poz. 40; dalej: u.s.g.) decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje wójt, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej (ust. 1). Wójt może upoważnić swoich zastępców lub innych pracowników urzędu gminy do wydawania decyzji administracyjnych, o których mowa w ust. 1, w imieniu wójta (ust. 2).
Do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej rada gminy może upoważnić również organ wykonawczy jednostki pomocniczej oraz organy jednostek i podmiotów, o których mowa w art. 9 ust. 1 (ust. 4). Od decyzji wydanej przez wójta lub powyżej wymienione organy przysługuje odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej (ust. 5). Z kolei z art. 9 ust. 1 u.s.g. wynika, że w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Do ustalenia stron postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy przydatny jest art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego. Wskazuje on na konieczność posiadania interesu prawnego do brania udziału w postępowaniu. Jak go ustalić?
To, czy sprzedaż nieruchomości powinna zostać zaraportowana dla celów podatku VAT, zależy od konkretnej sytuacji. Podejście do tego zagadnienia zostało także ukształtowane w krajowej praktyce interpretacyjnej.
Rada gminy dysponuje znacznym zakresem samodzielności przy określaniu zasad wypłaty diet dla sołtysów.
Jest europejski kraj, który zdał egzamin z urzędniczej efektywności.
Do ustalenia stron postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy przydatny jest art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego. Wskazuje on na konieczność posiadania interesu prawnego do brania udziału w postępowaniu. Jak go ustalić?
Ustalenie, komu przysługuje przymiot strony w postępowaniu administracyjnym, wciąż pozostaje jednym z najbardziej problematycznych aspektów tego postępowania, mimo licznych wypowiedzi sądów administracyjnych oraz przedstawicieli nauki na ten temat.
Zbyt szeroko sformułowane strefy nie chronią przestrzeni, a ich nadmierna szczegółowość blokuje inwestycje.
Kodeks postępowania administracyjnego umożliwia stronie zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję, ale… po spełnieniu warunków.
Choć procedura administracyjna wyraźnie nie wyodrębnia postępowania między postępowaniem rozpoznawczym a postępowaniem odwoławczym, to koniecznie należy zwrócić uwagę na postępowanie międzyinstancyjne. Działania procesowe podejmowane na tym etapie mogą wpłynąć na bieg całego postępowania.
Nowelizacja prawa lotniczego uchyla obowiązek uchwalenia planów miejscowych dla terenów objętych planem generalnym lotniska Chopina.
Resort rodziny, pracy i polityki społecznej nie widzi możliwości zrównania świadczeń, które otrzymują różne grupy, które w przeszłości padły ofiarą represji politycznych np. Sybiraków i działaczy opozycji antykomunistycznej.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas