Zamówienia w branży IT i nietypowe formy odpłatności

Aby uniknąć niekorzystnych konsekwencji prawnych, każdy zamawiający powinien przeprowadzić rzetelną analizę zmierzającą do ustalenia, czy określona umowa, którą zamierza zawrzeć, nakłada na niego obowiązek spełnienia określonego świadczenia, a jeśli tak – to jaki charakter ma ten obowiązek.

Publikacja: 23.08.2023 10:03

Zamówienia w branży IT i nietypowe formy odpłatności

Foto: Adobe Stock

Jedną z cech każdej umowy w sprawie zamówienia publicznego jest jej odpłatność. Umowy zawierane przez zamawiających publicznych, które tej cechy nie posiadają (np. umowa darowizny, umowa użyczenia etc.), nie są zamówieniami publicznymi w rozumieniu ustawy – Prawo zamówień publicznych („p.z.p.”) i w konsekwencji przepisy tej ustawy nie znajdą do takich umów zastosowania.

Zamawiający mogą więc zawierać umowy nieodpłatne dość swobodnie, w szczególności bez konieczności publikacji stosownych ogłoszeń czy przeprowadzania sformalizowanych postępowań przetargowych. Trzeba jednak pamiętać, że zarówno na gruncie unijnych dyrektyw zamówieniowych, jak i krajowej ustawy p.z.p. pojęcie odpłatności posiada swoją autonomiczną definicję, która w wielu przypadkach rozmija się z jego potocznym rozumieniem.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Administracja
Katarzyna Wójcik: E-doręczenia ruszyły
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Administracja
Fiskus uznał podatnika za oszusta. WSA: zarzuty nie mogą być oparte na wiedzy ogólnej
Administracja
Urzędnicy skarbówki nie są specami od mechanizmów rynkowych
Administracja
E-Doręczenia również w spółkach komunalnych
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Administracja
Edukacja domowa coraz popularniejsza
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej